Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Sökmootoroptimering – Välja sökord

Etiketter: ,

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97169
    Magnus Brath
    Deltagare

    Jag upplever att det är många på forumet som har problem vid val av sökord för sin sökmotoroptimering, oavsett om det handlar om att göra sin SEO själv eller köpa. Tänkte att jag ska dela med mig lite av mina erfarenheter.

    Till att börja med – Long Tail
    Bra SEO skiljer sig från Adwords på det sättet att du SKA få positiva bieffekter av genomförd sökmotoroptimering. Alla här har massor av sökord som ligger i spektrat medel till små. Om du driver en Bilbutik så är det förstås intressant att hålla positioner även på “ruskigt fina begagnade blå bilar” även om det bara är en eller två som söker på detta per år – om de verkligen vill köpa så fångar du dem. För den sakens skull ska vi inte glömma “köpa bil” och “bil” – de är ofta värda att satsa på men de är inte hela vinsten.

    I Adwords kommer du betala för klicken även på sökorden längst ut i den långa svansen, Google har vett nog att ta betalt för alla klick. För att ta bra positioner i tailen krävs god on site-optimering tillsammans med gott om bra länkar – alla hederliga SEO-bolag kan leverera detta.

    Vikta volym-närhet (proximity)
    Det som alltid är det stora problemet är att du både vill ha stor sökvolym (sökningar per månad) och sökord som ligger så nära din produkt som möjligt. Om du säljer begagnade bilar kommer “begagnad bil” vara närmre men “bil” vara större – hur gör du valet?

    Sanningen är tyvärr att det sällan går att veta i förväg, om bil bara konverterar en tiondel så bra men har tio gånger så hög sökvolym så går det på ett ut. Egentligen kan man bara få reda på svaret genom att testa (tyvärr ger ett test med adwords bara en försmak av sanningen, adwords och seo konverterar olika, olika personer och olika bra på olika sökord).

    Som tur är finns det en lösning, börja med det enklaste och gå vidare mot det mer konkurrensutsatta. “Billiga begagnade bilar” är klart enklare än “bilar” att ta position på. Se till att ta positioner på det första och se till att tjäna pengar på det, gå sen vidare när du redan har bra lönsamhet.

    En bonuskunskap – call to action
    En liten detalj som inte är lika generell men som kan göra stor skillnad, sökord som i sig innehåller call to action är ofta väldigt bra. “Köp bilar” kan alltså vara mycket bättre än “bilar” trots den mycket mindre volymen.

    #134227
    ducedo
    Deltagare

    Klokt Magnus. I somras skrev jag ett mer detaljerat inlägg om hur man genomför en sökordsanalys. Kan vara en god idé att läsa igenom det och sätta sig in i ämnet innan ni beställer SEO av ett företag för att öka chanserna att satsa på rätt sökord.

    #134229
    Joel
    Deltagare

    En spontan fråga: Hur tycker du, Magnus, att man skall titulera sina produktsidor?

    “Köp x hos y.tld” eller “x finner du hos y.tld” eller bara “X – Y.tld”?

    Det finns ju två aspekter på detta; seo-mässigt (vad är bäst?) och call-to-action (vilken titel leder till flest klick->köp)?

    Jag förstår att klart vettigast är att skriva egna titlar till alla produktsidor men om man tittar på en mer generell uppbyggnad till de produkter man inte orkar skriva egna titlar till?

    #134780
    Magnus Brath
    Deltagare

    Helst ska du ju precis som du säger skriva allt unikt men jag tycker definitivt du ska ha med call to action. Titeln är din första kontakt med en väldigt bred skara människor, genom att vara tydlig med vad du erbjuder/vad man kan göra så sållar du bort rätt besökare. Du vill ju fånga de som vill betala dig i första hand.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.