Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Tv-reklam

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98195
    Prix
    Deltagare

    Det går inte att komma ifrån att det är extremt dyrt, eller gör det?
    Någon som har erfarenheter av reklam i tv-rutan eller i samband med någon “Play”-variant på nätet?

    #146394
    basse1985
    Deltagare

    Är det så dyrt då?

    En kompis till mig anordnar en stadsfest i hudik och betalade inte extremt mycket för lokal TV- gävleborg (tv4) reklam.

    #146395
    FredrikGust
    Deltagare

    Om ingen tyckte det var värt pengarna skulle vi ha reklamfri TV och knappt några kanaler…

    Reklam i alla former måste ha ett budskap där man får målgruppen att bli tilltalad och göra som man säger.

    Beroende på om man mste sälja in sådant man redan känner till eller introducera något helt nytt (som sitt eget varumärke) så kan man få vara rätt uthållig och ha en riktigt fet plånbok. Sedan ska man tänka på att folk knappast har ett anteckningsblock framför sig om de nu inte precis sitter med en padda, så man får nöta en adress rätt många gångr innan den fastnar.

    Lokal-Tv behöver inte vara jättedyrt om man vill testa.

    #146396
    Parvelito
    Deltagare

    Gävleborg har knappt 3% av Sveriges befolkning, skall man nå hela Sverige får du räkna upp priset med sisådär 30-35 gånger.

    Å andra sidan är det få reklamkanaler som når så många och så snabbt som TV. Kör man en kampanj över hela Sverige får man kanske 4-5 miljoner människor som sett din reklam på en vecka. Jämför det med vad du har i visningar på Adwordskontot t.ex.

    #146397
    Prix
    Deltagare

    Har inte riktigt tänkt på att man kan testa väldigt specifikt till med regionalt i en mindre omfattning.

    Priser och liknande behöver man inte sia så mycket om, bara att gå in på respektive kanal så skriver dem ut va det kostar på ett ungefär. Man skall väl bara förstå hur det beräknas.

    Min uppfattning om tv-reklam är att det är perfekt för att nå ut till stor del av befolkningen. Att bygga varumärke och att bredda målgruppen. Men är det mer värt än att lägga pengarna på tidningsannonser?

    Tänker mig 200 000 kan ge mig 20 sek reklamfilm rikstäckande vid två tillfällen, dock ej under bästa sändningstid (om jag räknad rätt). För samma pengar kan jag annonsera med en halvsida i en tidning som täcker Skåne, Gbg, Sthlm under nästan 4 tillfällen.

    Som Fredrik säger så sitter folk inte med papper och penna vid tv:en men en tidning kan man hela tiden återgå till.

    (Liten OT-fråga: Upplevs vårt butiksnamn som svårt att stava och att komma ihåg? Har ibland fått känslan av det)

    #146400
    Dan
    Deltagare

    Två tillfällen på tv är att elda dina pengar för kråkorna.

    #146403
    FredrikGust
    Deltagare

    @Prix 45627 wrote:

    Tänker mig 200 000 kan ge mig 20 sek reklamfilm rikstäckande vid två tillfällen, dock ej under bästa sändningstid (om jag räknad rätt). För samma pengar kan jag annonsera med en halvsida i en tidning som täcker Skåne, Gbg, Sthlm under nästan 4 tillfällen.

    Tidningsannonser är också knepiga för även de kräver upprepning för att ge effekt. Vi har kört en del med tidningsannonser i lokalpressen för att få lite snurr på lagerbutiken. Tror det dröjde 7-8 annonser innan det började ge effekt. På den första annonsen som var en kvartssida i en upplaga på 20 000 sålde vi för 600kr och fick en hel hel hög med folk som ville sälja till oss i stället. :-)

    Hittar man däremot rätt målgrupp kan det funka rätt bra.

    Testade för övrigt postens “reklamfixare” och för lite direktreklam var priset faktiskt billigare inklusive distribution än vad det kostade att trycka dem vi själva varit ut och delat ut i brevlådorna.

    Vad gäller TV så handlar det om upprepning många gånger. För liten budget kommer att ge väldigt liten effekt förutom den att man kastar bort pengarna. Man måste dessutom sticka ut och produktionskostnaden för en sådan drar också iväg. Har några kunder som kört med TV-reklamen och här handlar det om att banka in budskapet i veckor.

    #146413
    GregerA
    Deltagare

    Jag har inte precis övervägt TV-reklam för egen del, men vad jag förstått så tar min inte betalt per inslag utan för resultatet. Du betalar för att nå en viss mängd människor, och då ser TV-bolaget till att sända dina spottar så ofta, och på de tider som behövs, för att du skall nå den mängd människor du vill. Det finns då mätningar i botten som ger ett bra statisitiskt underlag.

    Lite om hur det fungerar hos TV4 kan du se här:
    Prislistor för annonsering hos TV4-Gruppen – Annonsera hos TV4-Gruppen – tv4.se

    För 200.000:- borde du kunna nå ca 12.5% av tittarna rikstäckande om jag förstår prislistan och upplägget rätt. (16.000:- per procent, CPP)

    #146414
    Joel
    Deltagare

    50% rabatt på prislistorna är inte ovanligt har jag hört…

    #146884
    PalMik
    Deltagare

    @Prix 45627 wrote:

    Tänker mig 200 000 kan ge mig 20 sek reklamfilm rikstäckande vid två tillfällen, dock ej under bästa sändningstid (om jag räknad rätt). För samma pengar kan jag annonsera med en halvsida i en tidning som täcker Skåne, Gbg, Sthlm under nästan 4 tillfällen.

    Nu var det ett par (nåra) år sedan jag roade mig med tidningsannonsering i Sverige, men ovan lät extremt dyrt i mina öron. Det absolut viktigaste om du vill köpa reklam är att förhandla extremt. Sätt in en billig annons nånstans, testa skicka in din annons till flera tidningar (och nämn din förra annons som referens så de vet du iaf köpt nånting tidigare), be dem komma med offert … hör sen inte av dig på nåra veckor och se vad för erbjudanden som kommer in efter det.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.