Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Vilken marknadsföringskanal har fungerat bäst för dig?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98594
    Fredda
    Deltagare

    Ja, som rubriken lyder. Vi har kört ett tag nu och känner att vi behöver hitta fler bra kanaler för att locka in besökare. Det som har lockat in flest i nuläget är Google Adwords, men det blir tyvärr ganska dyra besökare. Vilket reklammedium har gett er mest resultat i form av konvertering?

    Exempel:
    Google Adwords
    Reklam på webbforum och diskussionssiter
    Reklam på andra websidor (specificera vilka)
    Blocket-butik
    Tradera
    Tidningar
    Radio
    TV
    Bloggar

    #150241
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    Det som ger absolut mest är de gånger någon person tipsar om våra produkter i ett forum. Exempelvis Familjeliv el dylikt… tyvärr händer ju inte det så ofta som man skulle hoppas och det är ju lite svårt att styra över.

    #150243
    Rikard
    Deltagare

    Vi får absolut mest trafik och kunder från Google, både adwords och organisk.

    #150246
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag skulle rekommendera dig att satsa på mätbara kanaler.

    90 procent av vår trafik kommer via Google (organisk).

    Jag testade en annons i en Expressen-bilaga nu under sommaren. Den kostade mig 4000 ex. moms. Med facit på hand så har jag bestämt mig för att aldrig mer annonsera i tryckt mainstream-media. EVENTUELLT med stort E att jag kommer att annonsera i nischtidningar.

    (obetalda) Bloggar och forum är finfina kanaler också.

    @Fredda 49901 wrote:

    Google Adwords
    Reklam på webbforum och diskussionssiter
    Reklam på andra websidor (specificera vilka)
    Blocket-butik
    Tradera
    Tidningar
    Radio
    TV
    Bloggar

    #150249
    Magnus Brath
    Deltagare

    @Rikard 49919 wrote:

    Vi får absolut mest trafik och kunder från Google, både adwords och organisk.

    Nu är jag sjukligt biased här men jag har aldrig sett något som kommit i närheten av söktrafik i ROI till något av mina projekt så jag måste hålla med Rikard.

    #150250
    Per Nilsson
    Deltagare

    Kan du utveckla detta? Jag är inte riktigt med på vad du menar.

    @Magnus Bråth 49927 wrote:

    Nu är jag sjukligt biased här men jag har aldrig sett något som kommit i närheten av söktrafik i ROI till något av mina projekt så jag måste hålla med Rikard.

    #150255
    Magnus Brath
    Deltagare

    Det ska jag försöka.

    På i princip samtliga projekt jag arbetat med har SEO och Adwords varit det som gett bäst resultat om det är return of investment som är intressant (Branding är det väl TV som gäller kanske).

    Jag upplever att det inte alls är ovanligt att få tillbaka 5-10 ggr investeringen på SEO och att dubbla investeringen på Adwords. Båda har förstås en viss tid inkörning men när det väl är på plats så är det svårslaget.

    #150256
    Per Nilsson
    Deltagare

    Okej, då är jag helt med…

    ..OCH håller helt med. Min “investering” på annonsen är ju en rejäl flopp medan jag ligger på en extremt hög ROI på min AdWords.

    Eftersom jag i princip inte har betalt ett öre för min organiska SEO så kan jag inte räkna på den.

    @Magnus Bråth 49933 wrote:

    Det ska jag försöka.

    På i princip samtliga projekt jag arbetat med har SEO och Adwords varit det som gett bäst resultat om det är return of investment som är intressant (Branding är det väl TV som gäller kanske).

    Jag upplever att det inte alls är ovanligt att få tillbaka 5-10 ggr investeringen på SEO och att dubbla investeringen på Adwords. Båda har förstås en viss tid inkörning men när det väl är på plats så är det svårslaget.

    #150275
    FredrikGust
    Deltagare

    Att annonsera jättemycket innan man fått ordning på konverteringsgraden kan också bli rätt dyrt, samtidigt som man med tex Adwords kan testa sig fram till vad som konverterar.

    Som all annonsering gäller också att finna rätt målgrupp så besökarna också blir kunder, prenumererar på nyhetsbrevet eller vilket nu målet med annonseringen är.

    #150708
    PetterHedman
    Deltagare

    Jag har bäst resultat via Google (organisk) och Adwords.

    Dessa kanaler är ju även mätbara som någon ovan nämnde och detta gör ju att du kan hålla koll på och verkligen utveckala dina strategier vad gäller marknadsföringen.

    Tittar du även i Google Analytics på vilket innehåll du får mest trafik på, så kan ju utöka dessa sökorden samt på det sättet ytterligare öka dina insatser där.

    Spårningen är en viktig del oavsett vilken kanal du väljer och organisk trafik samt adwords trafik kan du ju alltid se i Analytics.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.