Vad lägger du på adwords i månaden?
Vad lägger du på adwords i månaden?Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:

Gå tillbaka   Ehandel.se > >

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #11  
Gammal 2013-07-05, 21:00
Kockens avatar
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Har Ehandel.se som hobby
Vad lägger du på adwords i månaden? Lyckas med mat
Vad lägger du på adwords i månaden? Lyckas med mat i Luleå AB
Vad lägger du på adwords i månaden? @PederNova
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 481
Kocken is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pelmered Visa inlägg
Det är egentligen inte svårare än så och så länge man känner att det går ihop eller har ekonomiskt försvarbara förluster(om man vill växa eller försöker få nöjda återkommande kunder)
Finns inga ekonomiskt försvarbara förluster, någonstans i kalkylen måste det finnas vinst för alla företag utan riskkapital i ryggen.
__________________
Lyckasmedmat.se
Svara med citat
Annons


  #12  
Gammal 2013-07-05, 21:31
Pelmered Pelmered är inte uppkopplad
Medlem
Vad lägger du på adwords i månaden? Ingen
Vad lägger du på adwords i månaden? Bara F-skatt än så länge
Vad lägger du på adwords i månaden? @pelmered
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 118
Pelmered is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kocken Visa inlägg
Finns inga ekonomiskt försvarbara förluster, någonstans i kalkylen måste det finnas vinst för alla företag utan riskkapital i ryggen.
Det handlar ju såklart om inom vilken tidsperiod och hur mätbara investeringarna är.
Det är ju självklart att målet är att alla pengar man lägger på marknadsföring i slutändan ska ge mer tillbaka än vad man betalat, men i vissa fall är kanske man räknar med lång tills man får tillbaka pengarna och gör då en kalkylerad förlust som man sedan kan ta igen senare.
Det kan också vara varumärkesbyggande marknadsföringsinsatser där det är svårt att mäta resultaten och värdet de genererar tillbaka(ROI) vilket gör att det i kalkylerna blir en ekonomisk förlust. Givetvis räknar man även här med att det någonstans är värt pengarna och att det kommer generera intäkter i framtiden, men det är är ju svårt/omöjligt att koppla ihop detta med framtida vinster på ett säkert sätt vilket gör att det blir kalkylerade förluster eftersom man inte kan få kalkylen att gå ihop rent monetärt utan att "hitta på" eller mätetal eller göra grova uppskattningar eller gissningar. Dessa grova gissningar hör kanske inte alltid hemma i kalkylen man vill göra.

Det är ju i väldigt få medier där man kan kan få så mycket data om utfallet av annonseringen som man kan med den här typen av onlinemarknadsföring. Annars kan man ju aldrig veta om en kampanj går ihop rent ekonomiskt.

Det finns även många andra affärsmässiga anledningar till att göra förluster i delar av en verksamhet.

Sedan spelar det ju ingen roll om man har riskkapital eller inte. Det handlar ju ändå om att få avkastning på alla pengarna någonstans "down the road". Ingen investerare vill ju att man ska bränna pengar i onödan. Enda skillnaden är väl att man kan gör inverteringarna med ett lite längre perspektiv eller med högre osäkerhet om man har mycket kapital.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-05, 23:52
Elipias avatar
Elipia Elipia är inte uppkopplad
Ny medlem
Vad lägger du på adwords i månaden? www.vanillamonday.com
Vad lägger du på adwords i månaden? Elipia AB
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 7
Elipia is on a distinguished road
Standard

Tack för svaren allihopa!

Känns bra att kunna göra en sanity check såhär när man lär sig.
__________________
Vanilla Monday - Handgjord ekologisk tvål
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-06, 01:59
Parvelitos avatar
Parvelito Parvelito är inte uppkopplad
Inventarie på Ehandel.se
Vad lägger du på adwords i månaden? N/A
Vad lägger du på adwords i månaden? Parvelito AB
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 4 596
Parvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura about
Standard

I början är det klokt att sätta en dagslimit på Adwords så att man inte gör något dumt. Det finns en del exempel på folk som bränt 25 papp på en vecka med helt meningslös Adwordstrafik för att man inte förstått principen. Det man måste göra är att analysera vad det är som är lönsamt.

Om det nu är handgjord ekologisk tvål man skall sälja så är sökordet tvål troligen alldeles för generellt för att de som söker på det skall nappa på din sida. Du kommer mest få besök från inköpare på företag och offentlig sektor som letar leverantörer, och av "fönstershoppare" som konverterar dåligt.

"Ekologisk tvål" är däremot kanske ett bättre sökord. Men det är fortfarande väldigt hög konkurrens. Det verkar finnas många som säljer sådant ser jag vid en sökning.

Även termen "handgjord ekologisk tvål" ger så många träffar att jag börjar ana att nästan alla som använder sådan tvål står hemma i köket och gör den själv, och försöker sälja överskottet... :-)

Däremot ger termen "ekologisk tvål för män" inte en enda träff, och "ekologisk tvål för barn" ger två träffar (och en väldig massa Adwordsannonser) Det ger ju ett visst utrymme för att relativt enkelt placera sig högt med SEO, och inte betala något alls för bra trafik.

Det kan mycket väl vara så att det är en ren och skär förlustaffär att försöka marknadsföra sådana produkter via Adwords, och därför skall du vara mycket försiktig. Det finns en del branscher där konkurrensen är så hög att det för länge sedan slutat vara lönsamt att köpa annonser där. Då får man leta efter andra vägar att sälja.

Annars är det normalt så att när man ser att man har rätt komposition på sina sökord så finns det ingen anledning att sätta en limit. Får man ut 3kr för varje krona man stoppar in vill man ju stoppa in så mycket som möjligt.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-06, 14:07
Mr Jonas Mr Jonas är inte uppkopplad
Medlem
Vad lägger du på adwords i månaden? www.jretikett.se
Vad lägger du på adwords i månaden? JR Etikett
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 122
Mr Jonas is on a distinguished road
Standard Adwords är dyrt om inte alla följer upp!

Att: Elipia

Ett tips är att googla det önskade sökordet några gånger under en vecka.
Ta en skärmbild varje gång och se hur många olika företag som använder sökordet.
Om det är fler än 15 st så brukar det alltid kosta mer än 10kr klicken.
Är det något stor företag (Yves-Rocher) så har dom troligen inte helt koll på vad klickandet kostar och ger, utan dom bara bränner 10 000kr. (Tänk effekten av 5st stora företag utan uppföljning och klicken kan lätt gå på 15kr-20kr.)

JR
Svara med citat
Svara

Taggar
adwords, cpc, konverteringsgrad

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com
Search Engine Optimisation provided by DragonByte SEO (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2019 DragonByte Technologies Ltd.
Ad Management plugin by RedTyger

Vad lägger du på adwords i månaden?









Vad lägger du på adwords i månaden?Leverantörserbjudanden

Vad lägger du på adwords i månaden?Jobb på Ehandel.se
Vad lägger du på adwords i månaden?