Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Marknadsföring via sociala medier!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100462
    sassy
    Deltagare

    Hej!

    Jag är i uppstarten av ett e-handelsföretag som riktar in sig på vissa märkeskläder för unga tjejer.

    I detta så är ju egentligen marknadsföringen relativt enkel för denna målgrupp – SOCIALA MEDIER!

    Jag har kommit i kontakt med två relativt stora bloggare (ena med 5000 unika besökare per dag, andra med 25000 unika besökare per dag) som är villiga att marknadsföra. Den yngre med mindre besökare ville ha en vara i utbyte, vilket känns relevant. Den äldre och större bloggaren går genom en kontaktperson via sidan där hen bloggar. De mailade mig och sa att hen absolut var intresserad men att den då självklart ville ha arvode. Jag har ingen som helst aning vilken summa jag ska erbjuda – vad är löjligt och vad är för mycket? Ja, hen har många besökare per dag men det är ju bara ett inlägg med länk och bild som önskas!

    Hur bör man förhålla sig till detta? Någon som har någon erfarenhet?

    #166571
    kontorsmagasinet
    Deltagare

    För det första skulle jag be om utdrag från google analytics som styrkte deras besöksantal. Min erfarenhet är att bloggare lätt “blandar ihop” statistik för dagar, veckor respektive månader.

    Om bloggaren vill ha betalt så borde de ju kunna säga ett pris, känns ju inte som att du ska behöva gissa vad de vill ha betalt. Arvodet är förmodligen inte korrelerat till bloggarens arbetsinsats utan snarare till marknadsföringsvärdet.

    Om jag skulle annonsera på bloggar så skulle jag försöka få något resultatbaserat. Ex. bloggen länkar till dig och du betalar per klick/per köp, ni kör en tävling ihop och du betalar per deltagare. Ev kan man tänka sig en mindre del fastarvode.

    #166575
    Pysselgumman
    Deltagare

    Jag har kört en del samarbeten med bloggar, men varit väldigt kräsen när jag valt vilka jag vill samarbeta med. Jag har haft bäst resultat när jag haft annons på en blogg under en månads tid i kombination med en tävling. I det fallet har jag valt riktigt stora och etablerade bloggar och de har då tagit ca 2000kr exkl. moms för detta, vilket jag tycker det varit värt. Men som sagt, tror det gäller att vara kräsen, inte bara titta på antalet besökare utan också kika på målgrupp och om man anser att bloggen håller den kvalitet man vill bli ihopkopplad med.

    #166589
    sassy
    Deltagare

    Det är ju ett ganska nytt fenomen med marknadsföring via dessa så det är svårt med “ramarna”!

    2000 kr låter helt OK men handlar det då om ett inlägg eller något återkommande, Pysselgumman? Det känns som att jag sätter mig själv i klistret om jag betalar för enstaka besökare från denna blogg då de besöken kan “pågå” under så lång tid (inläggen blir ju aldrig preskriberade!) och det kan bli så j*kla mycket.

    Det känns som att det kan vara en viss förhandlingsmån då det inte finns några exakta priser att hålla sig till!

    #166590
    sassy
    Deltagare

    Oj, nu läste jag ordentligt! – förlåt!

    2000 kr för en månad låter ju som ett väldigt bra pris! Då kan ju inte ett inlägg ligga på så mycket. Målgruppen är exakt min och jag är så himla glad att jag fick svar från just dessa två.

    #166632
    Pysselgumman
    Deltagare

    Ja precis Sassy. Jag hade annons i kanten av bloggen en månad + att bloggen höll i en tävling. Kan säga att det genererade väldigt mycket trafik och en hel del köp. Är det bara ett inlägg du vill ha så ska det inte behöva kosta så mycket, men är det en stor och etablerad blogg det handlar om så bör de väl ha ett fast pris de brukar ta?

    #166898
    sassy
    Deltagare

    Jag har fått prislistan nu och för en produktplacering (=ett inlägg + en gratis vara) så betalar man som återförsäljare 5500kr på denna blogg. Samt en gratis vara på ca 1000 kr. Jag tycker det lät extremt mycket för ett endaste inlägg, men å andra sidan drar det ju klick. Tåls att fundera på!

    #166901
    HaBe
    Deltagare

    Kolla in tourn.se
    Jag har lagt upp en kampanj för några dagar sen och fått 11 intressenter (dock ingen intressant ännu..)
    Kostar inget förrän du bestämmer dig för någon/några av bloggarna.
    Varje enskild bloggare har en prislista + att du skickar bloggaren varan/varorna.

    #166907
    Pysselgumman
    Deltagare

    Ja det tycker jag är dyrt för ett inlägg. Jag tror det genererar mer klick om du ligger med en bannerannons i kanten av bloggen, så har det varit för mig i varje fall. Tourn har jag också testat och tycker att det är en riktigt bra tjänst.

    #166971
    efinancetim
    Deltagare

    @sassy 68077 wrote:

    Jag har fått prislistan nu och för en produktplacering (=ett inlägg + en gratis vara) så betalar man som återförsäljare 5500kr på denna blogg. Samt en gratis vara på ca 1000 kr. Jag tycker det lät extremt mycket för ett endaste inlägg, men å andra sidan drar det ju klick. Tåls att fundera på!

    Det tycker jag verkar vara på tok för dyrt för ett inlägg. Har du några garantier då? Tänker främst på att det kan vara lätt att inlägg hamnar i någon ospecificerad kategori och sedan bara försvinner.

    Tycker då som tidigare nämnt att en banner på bloggen skulle generera mer än ett inlägg. Det känns på något sätt som att du får chansen att närma dig potentiella kunder själv snarare än att någon annan “för din talan”. Kan du dessutom ha en animerad en, som de här bredvid, så dras ögat ganska automatiskt till det, för min del i alla fall.

    Jag hade nog kollat upp det alternativet snarare än ett inlägg, men det är jag.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.