Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Annonsering på Facebook

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101394
    Torin
    Medlem

    När man är liten som jag och dessutom nästan inte har några pengar så gäller det att hitta så billig marknadsföring som möjligt för min bok.
    Tänkte att jag kunde pröva Facebook i 10 dagar.
    Jag ville nå alla Facebookanvändare under 18 år.
    De skulle klicka på en annons och där komma till en hemsida där de kunde köpa boken direkt.
    Det var inte så framgångsrikt som jag hade trott. Visserligen hade ca 600 personer klickat men ingen hade handlat. Kanske för dyrt.
    Men det intressanta är att trots att jag frågat flera personer så har få sett annonsen. Det verkar som om den inte dykt upp. På min egen privata sida hittade jag den en gång och då endast när jag klickat på sonsorer.
    Som jag ser det var det bortkastade 3000:-

    Vad finns det egentligen för andra vägar att gå?
    Är Google Adwords något bra, men vad kostar det?

    #172985
    DavidWigg
    Deltagare

    Vilket webbutik driver du?

    Det är mer än bara Facebookannonserna som påverkar. Hur din landningssida är utformad, kassan, betalningssätt osv.

    Svårt att säga när du inte berätta om den berörda sidan.

    Det finns många vägar att gå, men som sagt vi vet ingenting om dig så då är det svårt.

    Några alternativ: Adwords, sökmotoroptimering, annonser i forum, communities för målgruppen.

    #172986
    Fru Bad
    Deltagare

    Att handla på nätet när man är under 18 är lite tricky, då dessa generellt inte får handla på nätet. Vissa undantag för de över 16 år. Vet inte vad som står i dina villkor.

    källa:http://www.svenskhandel.se/Documents/E-handel/Guide%20f%C3%B6r%20lagstiftning%20e-handel.pdf (sida 7)

    Tror jag ville riktat mig in på förälder/mor och färföräldre som kan handla till sina barn/barnbarn.

    Annars svårt när man inte ser din butik. Hur handlar man? Villkor? Vem äger butiken? information? utformning på butiken?

    Sen är böcker svårt, googlar man på böcker så kommer de stora jättarna upp.
    På facebook har många adblock, annonsen måste vara väldig specifik för att fånga upp.

    Men med 600 besök så tänker jag det måste vara andre orsakar till at du inte fått ett enda köp.

    #172992
    Torin
    Medlem

    @DavidWigg 75244 wrote:

    Vilket webbutik driver du?

    Det är mer än bara Facebookannonserna som påverkar. Hur din landningssida är utformad, kassan, betalningssätt osv.

    Svårt att säga när du inte berätta om den berörda sidan.

    Det finns många vägar att gå, men som sagt vi vet ingenting om dig så då är det svårt.

    Några alternativ: Adwords, sökmotoroptimering, annonser i forum, communities för målgruppen.

    Mer uppgifter finns på http://www.mosterbeda.com

    #172994
    Andreas
    Deltagare

    Var skall jag börja…

    Du har nog en massa saker som du har gjort fel, rekommenderar dig o kolla på andra webbutiker och jämföra med dem.

    Skapa sedan en lista på alla förbättringar du kan göra.

    Efter det läser du runt här på forumet åt tar dig åt av all information du hittar.

    Slutligen så är de dags att bygga om din webbutik.

    #172998
    Per Nilsson
    Deltagare

    Du måste ha en välfungerande mottagningssida (landningssida). Detta gäller all form av annonsering.

    Du kan ha en hur bra och strålande annons som helst, men är din e-butik en konverteringsdödare så är det pengar rakt ner i sjön. Då spelar det ingen roll hur bra annonsen är.

    Jag tycker att du ska fixa din butik först och främst. Jag är ledsen att säga detta och jag hoppas att du inte tar det fel men din butik är inte speciellt inbjudande, modern eller lockande. Det är nog där du har störst utväxling om du gör ett förändringsarbete.

    #173003
    Dancar
    Deltagare

    I all välmening så håller jag med föregående talare, sidan behöver ett omtag. Prova att jobba bakifrån i din marknadsföring. Först bör du ha en attraktiv produkt för en definierad målgrupp (vilket du säkert har), sedan en bra butik och landningssida, när allt detta är uppe och snurrar kan du börja fundera på att göra bra annonser och sist så kan du välja plattform för din annonsering. Jag tror detta är ett bättre sätt att jobba för att få ut mer ur dina annonseringspengar.

    Underskatta inte att tänka både en och två gånger på vem din målgrupp är och vem som är köparen, vilket ibland kan vara olika. Landningssidan är också viktig, för mig fungerar annonser bäst om de har ett erbjudande och är för en specifik produkt snarare än en hel butik.

    #173019
    Fru Bad
    Deltagare

    Håller tyvärr med de andra här.
    (och jag är en av de med en annorlunda stil på min butik, än vad andra tycker är optimalt! ;) )

    Jag länkar lite till andra engelska online bokbutiker:
    Barnes & Noble – Books, Textbooks, eBooks, Toys, Games & More
    Biblio.com – Used & Rare Books from Independent Booksellers (Ursnygg!)
    Free shipping worldwide on all books from The Book Depository
    Books-A-Million Online Book Store : Books, Toys, Tech & More (deras display av böcker får mig vilja surfa runt)
    The Book Garden Home page The Book Garden

    Lycka till!

    #173085
    Torin
    Medlem

    Jag har som sagt prövat med en annons på Facebook och nu har jag fått statistiken.
    Det blev 597 klick på webbplats.
    Så publicera något som heter inläggsinteraktioner och de är också 597
    Den tredje kategorin är Sidinteraktioner de är 597 de också.
    Kan någon förklara de olika begreppen så är jag tacksam.
    Kampanjen pågick från den 4/2 till den 16/2

    Och jag har nu även fått fakturan som slutar på 3,530:- inkl. 25% moms
    För mig är det bara lärpengar eftersom jag inte sålt en enda bok på det.
    Företaget som gjorde jobbet heter Jbas AB och finns i Varberg.

    #173295
    jgg
    Deltagare

    Du har fått många bra råd redan, men jag vill understryka att du satsar på helt fel målgrupp. Du riktade annonsen till användare under 18 år. De köper inte sådana böcker. Deras föräldrar köper åt dem. Rikta annonsen till kvinnor mellan 40 och 55, så tror jag du får bättre resultat.

    Förresten, har du avgränsat målgruppen geografiskt i annonseringen? Den ena boken handlar om Västra Götaland, så användare i den regionen torde vara mycket mer köpbenägna.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.