Hur utvärderar jag en Facebook-kampanj
Hur utvärderar jag en Facebook-kampanjHejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:

Gå tillbaka   Ehandel.se > >

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-02, 15:49
Jonas_v Jonas_v är inte uppkopplad
Ny medlem
Hur utvärderar jag en Facebook-kampanj under byte
Hur utvärderar jag en Facebook-kampanj W
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 4
Jonas_v is on a distinguished road
Standard Hur utvärderar jag en Facebook-kampanj

Hejsan!
Under åren har jag kört små Facebook-kampanjer. Ibland marknadsfört ett inlägg, ibland Facebooksidan och ibland webbutiken. Jag har endast kört för småsummor då jag känner att jag inte riktigt kan utvärdera om det är ett bra eller dåligt resultat jag får.

Jag kan ju se om jag ökar försäljningen och om jag själv tycker det är värt det, och det tycker jag, men det skulle vara intressant att optimera sina annonser. Kanske missar jag mängder med interaktioner och jag borde försöka att optimera för att få fler.

Jag kan ge ett exempel här. Detta är en relativt lokal marknadsföring av ett inlägg och ett bra genomsnitt över hur det brukar se ut. (relativt = städer runt omkring, ej någon storstad)

Facebooksidan har ca. 2100 "gillamarkeringar" och marknadsfördes för 500 kronor:

23 408 Personer har nåtts
47 Delningar
726 Gillamarkeringar av inlägget
30 Kommentarer
2725 inläggsklick (146 länkklick, 642 fotovisningar, 1937 övriga klick)

Borde det varit högre siffror? Är det ok för 500 kr? Är det ett dåligt resultat?
Som sagt, för vår verksamhet och tjänsten vi erbjöd blev det ett positivt resultat.

Hoppas på någon med lite mer insikt.

/ Jonas
Svara med citat
Annons


  #2  
Gammal 2015-02-02, 16:48
jockepsd jockepsd är inte uppkopplad
Ny medlem
Hur utvärderar jag en Facebook-kampanj ingen
Hur utvärderar jag en Facebook-kampanj PSD Media AB
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 3
jockepsd is on a distinguished road
Standard

Rent spontant så känns det som ett bra resultat för 500 SEK, men vad vet jag, du kan ju ha postat en bild på en full kanariefågel, vilket givetvis ger mer spridning än en schysst gjutform. Så det beror med andra ord helt på vad det är du har marknadsfört. Något du bör göra om du inte gjort det är att implementera en konverteringspixel i din kassa så att du kan se exakt vad du får in via FB och på så sätt kan mäta ROI, kör sen lite a/b -testing och skala sen upp det som går bäst.

Något som även funkar bra på Facebook är s.k Remarketing, du bör kika på det också
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-03, 09:48
Jonas_v Jonas_v är inte uppkopplad
Ny medlem
Hur utvärderar jag en Facebook-kampanj under byte
Hur utvärderar jag en Facebook-kampanj W
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 4
Jonas_v is on a distinguished road
Standard

Ja, någon full kanariefågel var det inte, men kanske till nästa kampanj Nej, jag ville inte att tråden skulle vara någon reklamtråd så jag lämnade själva inlägget utanför. Det var en alla hjärtans dag- kampanj.

Tack så mycket för tipsen och för att du gav en hint om resultatet var bra eller dåligt. Ska ta till mig tipsen och kika närmare på det!
Svara med citat
Svara

Taggar
facebook, facebookkampanj, marknadsföring

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com
Search Engine Optimisation provided by DragonByte SEO (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2019 DragonByte Technologies Ltd.
Ad Management plugin by RedTyger

Hur utvärderar jag en Facebook-kampanj









Hur utvärderar jag en Facebook-kampanjLeverantörserbjudanden

Hur utvärderar jag en Facebook-kampanjJobb på Ehandel.se
Hur utvärderar jag en Facebook-kampanj