Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Hur utvärderar jag en Facebook-kampanj

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102435
    Jonas_v
    Deltagare

    Hejsan!
    Under åren har jag kört små Facebook-kampanjer. Ibland marknadsfört ett inlägg, ibland Facebooksidan och ibland webbutiken. Jag har endast kört för småsummor då jag känner att jag inte riktigt kan utvärdera om det är ett bra eller dåligt resultat jag får.

    Jag kan ju se om jag ökar försäljningen och om jag själv tycker det är värt det, och det tycker jag, men det skulle vara intressant att optimera sina annonser. Kanske missar jag mängder med interaktioner och jag borde försöka att optimera för att få fler.

    Jag kan ge ett exempel här. Detta är en relativt lokal marknadsföring av ett inlägg och ett bra genomsnitt över hur det brukar se ut. (relativt = städer runt omkring, ej någon storstad)

    Facebooksidan har ca. 2100 “gillamarkeringar” och marknadsfördes för 500 kronor:

    23 408 Personer har nåtts
    47 Delningar
    726 Gillamarkeringar av inlägget
    30 Kommentarer
    2725 inläggsklick (146 länkklick, 642 fotovisningar, 1937 övriga klick)

    Borde det varit högre siffror? Är det ok för 500 kr? Är det ett dåligt resultat?
    Som sagt, för vår verksamhet och tjänsten vi erbjöd blev det ett positivt resultat.

    Hoppas på någon med lite mer insikt.

    / Jonas

    #161252
    jockepsd
    Deltagare

    Rent spontant så känns det som ett bra resultat för 500 SEK, men vad vet jag, du kan ju ha postat en bild på en full kanariefågel, vilket givetvis ger mer spridning än en schysst gjutform. Så det beror med andra ord helt på vad det är du har marknadsfört. Något du bör göra om du inte gjort det är att implementera en konverteringspixel i din kassa så att du kan se exakt vad du får in via FB och på så sätt kan mäta ROI, kör sen lite a/b -testing och skala sen upp det som går bäst.

    Något som även funkar bra på Facebook är s.k Remarketing, du bör kika på det också :)

    #161268
    Jonas_v
    Deltagare

    Ja, någon full kanariefågel var det inte, men kanske till nästa kampanj ;) Nej, jag ville inte att tråden skulle vara någon reklamtråd så jag lämnade själva inlägget utanför. Det var en alla hjärtans dag- kampanj.

    Tack så mycket för tipsen och för att du gav en hint om resultatet var bra eller dåligt. Ska ta till mig tipsen och kika närmare på det!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.