Plus Forum Övrigt Off-topic Hur hinner ni hänga vid Stureplan?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104156
    nmn
    Deltagare

    Vår fantastiska finansminister hat uttalat sig i Di angående de nya 3:12 reglerna de drabbar enligt henne bara de som hänger vid Stureplan. Som Skåning vet jag knappt vad Stureplan är eller vart det ligger, än mindre varför man skulle hänga just där? Kan inte ni övriga småföretagare på detta forum upplysa mig om hur det hela går till? Jag måste ha missat denna nödvändiga del av att vara företagare.

    För det kan väl inte vara så att finansministern är helt vilse i pottan och bara svamlar? Varför har man då en så sinnessvag person på denna viktiga post, kunde man inte hitta någon vettigare? Och vilka är så korkade att de röstat dit henne?

    #183713
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag som lantis från Sundsvall undrar också, stureplan vad är det? Trodde det var ett torg i stockholm, vad gör man där?

    #183714
    Magento
    Deltagare

    Området kring Stureplan kallas i folkmun för Stureplan. Det är ett finansintensivt område med allt som kommer därtill.

    Det hon antagligen menar med det är att 3:12 reglerna gynnar företagsägare som kan ta ut en ganska hög lön och som gör en hög vinst i sitt bolag. Ett väldigt litet bolag kan ju inte riktigt tillgodogöra sig 3:12 regeln. Ett fåmansbolag med 100+ anställda har istället vansinniga fördelar om de gör mycket vinst.

    #183719
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag ironiserar lite, men faktum är att 3:12 reglerna slår inte direkt hårdast på de större företagen, snarare är de väl de mindre och medelstora som drabbas. precis just städbolaget i sveg lär drabbas eller vad det nu var hon tog som exempel på dem som inte skulle drabbas. vår kära finansminsiter är ett bra exempel på politiker med 0 koll på hur företagarnas verklighet ser ut.

    #183720
    Magento
    Deltagare

    @Kodmyran 89931 wrote:

    Jag ironiserar lite, men faktum är att 3:12 reglerna slår inte direkt hårdast på de större företagen, snarare är de väl de mindre och medelstora som drabbas. precis just städbolaget i sveg lär drabbas eller vad det nu var hon tog som exempel på dem som inte skulle drabbas. vår kära finansminsiter är ett bra exempel på politiker med 0 koll på hur företagarnas verklighet ser ut.

    Fast hur drabbas städbolaget i Sveg egentligen? 3:12 regeln står ju i relation till hur många anställda du har och hur mycket vinst du kan tillgodoräkna regeln på samt att du måste ta ut en i normalfallet väldigt hög lön. Det är ju allt eller inget. Tar du ut för lite lön så blir det ju bara en bråkdel av vinsten du kan tillämpa 3:12 på. Har du inte så många anställda så går det inte att tillämpa regeln på vinsten heller fullt ut.

    Vill inte ta parti utan hålla en objektiv syn. Min personliga syn på det hela är att 3:12 är en onödigt invecklad regel som gör att små företag får betala en för hög skatt på vinst och utdelning av denna medan stora fåmansbolag kan ta ut 100-tals miljoner till 20% :). Något mellanläge hade jag föredragit istället för allt eller inget. Många “tvingas” ju att urholka bolagets ekonomi och ta ut högre löner än vad de vill för att annars går utdelningsutrymmet förlorat vilket leder till en onödigt dålig likviditet.

    #183722
    Oveo
    Deltagare

    @Magento 89932 wrote:

    Många “tvingas” ju att urholka bolagets ekonomi och ta ut högre löner än vad de vill för att annars går utdelningsutrymmet förlorat vilket leder till en onödigt dålig likviditet.

    Kan du tänka dig att utveckla?

    #183725
    Magento
    Deltagare

    @Oveo 89935 wrote:

    Kan du tänka dig att utveckla?

    Det gör nog en revisor eller redovisningsekonom väldigt mycket bättre än jag :).

    Informationen om regeln finns ju.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/3:12-reglerna#L.C3.B6neunderlagsregeln

    Löneunderlagsregeln är väl den som är mest intressant i mitt resonemang.

    “För att ägaren ska kunna dra fördel av löneunderlaget måste ägaren (eller en närstående) lyfta kontant lön som uppgår till det lägsta av 6 gånger inkomstbasbeloppet plus 5 % av samtliga (kontanta) löner i företaget och dess dotterföretag”

    Ergo, tar du inte ut en relativt hög lön så kan du glömma vinstutrymmet och den fin fina skatten på denna.

    #183759
    Oveo
    Deltagare

    @Magento 89938 wrote:

    Det gör nog en revisor eller redovisningsekonom väldigt mycket bättre än jag :).

    Informationen om regeln finns ju.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/3:12-reglerna#L.C3.B6neunderlagsregeln

    Löneunderlagsregeln är väl den som är mest intressant i mitt resonemang.

    “För att ägaren ska kunna dra fördel av löneunderlaget måste ägaren (eller en närstående) lyfta kontant lön som uppgår till det lägsta av 6 gånger inkomstbasbeloppet plus 5 % av samtliga (kontanta) löner i företaget och dess dotterföretag”

    Ergo, tar du inte ut en relativt hög lön så kan du glömma vinstutrymmet och den fin fina skatten på denna.

    Då tror jag du uttryckte dig lite onödigt hårt i tidigare inlägg, ingen tvingas att ta ut lön för utdelningsutrymme. Schablonen finns alltid att falla tillbaka på. Lönen är ju alltid likviditetspåverkande, vid sidan av resultatpåverkan. Utdelningen är alltid likviditetspåverkan.

    Kan hålla med dig i sak, även om det är rimligt med en motprestation för att ta del av lågskattad lönebaserad utdelning.

    #183760
    Magento
    Deltagare

    Så klart ingen blir “tvingad” och jag tror inte du missförstod mig heller utan att du förstår vad jag menar :). Om du har chans på 20% på låt säga 700000:- och ta ut en relativt hög lön eller att ta ut en lägre lön och få 20% på 75000:- så blir du ju indirekt tvingad. Tvingad i den meningen att det är en “allt eller inget” regel. Regeln är onödigt dum och komplicerad och slår olika beroende av många faktorer men min poäng är fortfarande att stora fåmansföretag tjänar väldigt bra på regeln medan mindre bolag inte berörs i någon större grad. (min poäng, min syn på det hela, finns givetvis de som uppfattar det hela annorlunda)

    #183600
    nmn
    Deltagare

    @Kodmyran 89925 wrote:

    Jag som lantis från Sundsvall undrar också, stureplan vad är det? Trodde det var ett torg i stockholm, vad gör man där?

    Det enda jag hört är att champagnen man får där är så usel att man måste hälla ut den i vasken! Mysteriet tätnar, detta talar ju inte precis för att man skulle välja att hänga just där. Månne sa hon fel, hon menade kanske de som hänger sig där vilket ju är något man kan vilja göra om man blir serverad kass skumpa.

    Maggan tanten verkar minst sagt folkilsken nu skall hon jaga ut Nordea ur landet, veckan innan skulle man få stå i extra lång kö ifall man blev sjuk, för några månader sedan så fick inte pensionärer bosätta sig i solen. Har hon månne tandvärk?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.