Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > Övrigt > Off-topic

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-11-16, 18:43
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard MediaMarkt ... får det vara en kopp kaffe?

Jag var ute på MediaMarkt idag, och de håller på att stuva om lite. Just nu höll de på att sätta upp en gondol med 12+12 sektioner enbart för kaffekapslar och bönor. Intill finns det ännu fler sektioner med espressobryggare av alla slag. Detta i raden närmast kassorna. Mobiltelefoner och tillbehör har flyttats längre in..

Jag gissar att marginalerna är bättre på kaffe än på mobiltelefoner, vare sig de klarar java eller ej ...
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-11-16, 19:50
Medlem
klar 2011

Reg.datum: Mar 2011
Standard

LOL @ Java.

Och ja, utan att känna till något om marginal i elbranschen, så känns det som att deras kaffekokare måste ha mångdubbelt större marginaler än mobiler.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-11-16, 19:55
fotofyndets avatar
Veteran
fotofyndet.se
@chhagglund

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard

Men är det inte så med MediaMarkt som det varit med Siba att deras kärnverksamhet är egentligen att låna ut pengar till folk som inte begriper bättre? Det är ju DÄR de tjänar sina pengar. Hemelektroniken är bara ett annat sätt att komma in i folks plånböcker än genom påträngande reklam i brevlådor, tv och radio.
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-11-16, 21:10
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fotofyndet Visa inlägg
Men är det inte så med MediaMarkt som det varit med Siba att deras kärnverksamhet är egentligen att låna ut pengar till folk som inte begriper bättre? Det är ju DÄR de tjänar sina pengar. Hemelektroniken är bara ett annat sätt att komma in i folks plånböcker än genom påträngande reklam i brevlådor, tv och radio.
Är det inte precis det som Svea och Klarna gör med hela E-handeln? Fast de säljer inte något, de får handlare att betala för det... Snacka om affärsidé!
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-11-16, 21:17
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Standard

Jo, branschen har ju utvecklats så att det inte finns mycket att tjäna på en direktförsäljning av produkten. Så om man inte kan tjäna tillräckligt på att sälja en produkt en gång, så får man välj sälja den två gånger ... eller tre ...

Resurs/SIBA/OnOff var ju tidigt ute med hyrköp - Hyr och Häpna vill jag minnas att deras koncept på tidigt 80-tal hette. Thorn fanns visserligen, men de hade nog en ganska fast kundkrets. När "riktiga" TV-handare började erbjuda hyra, hyrköp, avbetalning och andra finansieringslösningar så blev det ganska framgångsrikt.

Jag vet inte riktigt vad det kommer att innebära för mitt framtida kaffedrickande, men kanske jag kommer att betala varje kopp med 60 månaders räntefri delbetalning ...
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-11-16, 21:37
fotofyndets avatar
Veteran
fotofyndet.se
@chhagglund

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Är det inte precis det som Svea och Klarna gör med hela E-handeln? Fast de säljer inte något, de får handlare att betala för det... Snacka om affärsidé!
Jo det är sant.

Citat:
Ursprungligen postat av GregerA Visa inlägg
Jag vet inte riktigt vad det kommer att innebära för mitt framtida kaffedrickande, men kanske jag kommer att betala varje kopp med 60 månaders räntefri delbetalning ...
hehe ja kanske, vem vet.

Det värsta jag har sett i avbetalningsväg var för övrigt en husvagn av fabrikat Kabe hos en lokal handlare, som man fick köpa på 240 månaders avbetalning. Nu har jag inte sifforna i huvudet hur mycket räntan kostade, men bara aviseringsavgiften på 39 kr blev över 9000 kr.
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-11-18, 18:46
Jimmy Öströms avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.blekingebilradio.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Smack! Smack! Smack låter det när man slår en hammare på spiken!!

Citat:
Fast de säljer inte något, de får handlare att betala för det... Snacka om affärsidé!
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-11-18, 19:34
Senior Medlem
www.Gand.nu

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Både Klarna, Svea och alla andra som sköter fakturering samt kreditupplysning får också minska sina marginaler hela tiden när konkurrensen växer.

Dock verkar en av deras idéer va att köra på höga startavgifter för nya ivriga ehandlare, som troligtvis lägger ner sin verksamhet inom något år.

Finns det två saker jag aldrig accepterar så är det startavgift och månadskostnader. Förutom en bindningstid då.

Och jo, kapselkaffe är kul ibörjan tills man inser att varje kopp är otroligt dyr. Har ett lager hemma med kapslar som inhandlades förra året eftersom jag fick en kapselkaffekokare. De verkar försöka samma trick i år igen.

Nuvarande: Prestashop 1.3.0
Kommande: Prestashop 1.4.5
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-11-18, 19:49
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Standard

Om vi nu skall prata Klarna & co istället för kaffe, så är det ju så att kunderna vill kunna starta verksamhet med inga pengar alls. Vi har sett en del optimister på forumet, men det är nog bara toppen på ett isberg.

Klarna har nog varit ganska generösa mot nya handlare de första åren, men i takt med att Klarna växt så har de också satt sig med en rejäl kostnadsmassa. Varje ny kund de tar in kostar trots allt lite pengar i administration och support innan den genererar några intäkter, och jag skulle inte bli förvånad om 80% av kunderna efter ett år genererar så lite försäljning att de inte är lönsamma. Därför har man lagt lite fasta avgifter för att försäkra sig en viss intäkt i alla fall.

Som etablerad handlare med dokumenterad omsättning brukar det inte vara något problem att slippa startavgift och hela eller större delen av månadsavgiften.

Trots allt handlar det om att lära sig känna igen lönsamma kunder när man väl fått lite snurr på sin verksamhet. Det är säkert så när man säljer fälgar och tillbehör också.

När det gäller kaffe så köper jag Zoegas hela bönor och kör i en Melitta Caffeo Bar nånting. Jag tycker det här med kapslar verkar lite onödigt.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-11-19, 08:36
hansanderss avatar
Medlem
bindit.se

Reg.datum: Jan 2011
Wink

Citat:
Jomen de säljer väl tjänster ?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är