UPS - skit bolag?
Man har gjort en beställning från en ny leverantör utanför Sverige i ett icke EU land. Från leverantören importerar man en produkt av ett viss antal, man är väl medveten om att denna produkt är helt ofarlig och har importerats flera gånger tidigare av andra bolag (konkurrenter).
Försändelse(r) som levererats med UPS har äntligen nått sin slut-destination. Man väljer att åka till deras utlämningsställe med sitt referens/tracking nr.
Notera dock, tidigare samma dag ringer UPS och vill ha betalt för tull + moms, denna avgift betalas genom att överlämna kreditkortsuppgifter via telefon.
När man sedan är på plats för uthämtning av försändelsen, så tar det först förbannat lång tid innan dem hittar försändelsen. Efter 15-20min, så kommer personal från UPS ut och talar om att paketen finns där, men dem är "holded".
Dem förklarar att det är tullen som har stoppat dem och vill undersöka samtliga försändelser, en förklaring till varför, det vet personalen inte.
Det märkliga här, är att paketen fortfarande befinner sig i samma lokaler som jag står i och försöker få ut paketen ifrån.
Självklart blir jag sugen och frågar högste personalen där (efter lite försnack), just då:
"Så du menar att du väntar på någon från tullverket i Stockholm för att kontrollera paketen?"
Även där kunde han inte ge mig ett svar. Men istället försöker han förklara varför detta kan ske och säger:
"Det kan t.ex. vara möjligt att det ligger droger i paketen."
Min följdfråga till hans improvisation:
"Jag förstår visserligen att det kan vara ett stick-prov eller vad som helst, men du måste ju kunna ge mig en tidsuppfattning om hur lång tid detta kan ta? Eller förklara varför min försändelse har varit på väg med en hemkörning till mig först och sedan kommit tillbaks hit och blivit stoppad?"
De visste absolut inte vad som har hänt och vad som skall ske, självklart behöver jag veta detta för att meddela mina kunder om en möjlig försening.
Just nu sitter jag lite halvt med handen i pottan och vet riktigt inte vad jag skall ta mig till.
Vem har gjort fel här? Är det UPS eller är det leverantören jag beställt varorna ifrån? Visserligen kan det vara svårt att svara på detta, men om man kollar på historiken för försändelserna på UPS hemsida, så ser det ut såhär:
MIN SLUTDESTINATION, SE
09/12/2009 9:00 IMPORTSKANNING
09/12/2009 8:19 UTE FÖR LEVERANS
09/12/2009 7:45 ANKOMSTSKANNING
STOCKHOLM-ARLANDA, SE
09/12/2009 6:20 AVGÅNGSSKANNING
09/12/2009 5:40 ANKOMSTSKANNING
LAND3
09/12/2009 3:39 AVGÅNGSSKANNING
09/12/2009 3:38 AVGÅNGSSKANNING
MIN SLUTDESTINATION, SE
09/12/2009 3:37 SÄNDNINGSDATA EJ TILLGÄNGLIG I TID FÖR BEHANDLING INOM NORMAL TID. SÄNDNINGEN HAR EJ FÖRTULLATS
LAND3
08/12/2009 22:20 ANKOMSTSKANNING
LAND2
08/12/2009 18:09 AVGÅNGSSKANNING
08/12/2009 14:20 ANKOMSTSKANNING
LAND1
08/12/2009 10:32 AVGÅNGSSKANNING
LAND1
07/12/2009 16:12 URSPRUNGSSKANNING
05/12/2009 3:12 FAKTURERINGSINFORMATION MOTTAGEN
Mycket märkligt här, kan man se hur försändelsen har åkt från min slut-destination tillbaks till LAND3 och sedan tillbaks till STOCKHOLM-ARLANDA och sedan till min slut-destionation igen.
Man blir riktigt snurrig, helt ärligt så förstår jag riktigt inte vad det är som sker eller har skett.
Jag vet bara att just nu vill jag skylla allt på UPS som jag tycker sköter ett fantastiskt dåligt jobb med så lite information som möjligt.
Att jämföra deras personal med en polis som inte vill berätta något om ett möjligt mord var ungefär rätt identiskt. Fast denna gång så visste verkligen UPS inget om vad som skett.
Det jag nu undrar är om någon här varit med om samma sak, eller om någon har tips på vad som kan ha skett eller vad som kommer att ske. Vore kul att komma i kontakt med någon som kan något om detta mer än vad jag erfarar just inom detta.
Kommer jag någonsin att få dessa paket? Eller kommer jag förlora dessa paket?
Tacksam för svar, jag tror att Dan har rätt bra erfarenhet av just detta. Vore trevligt om du kunde köra en instickare.
Tack på förhand.
Vänliga hälsningar