Plus Forum Övrigt Off-topic Språktråden

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97729
    Per Nilsson
    Deltagare

    Hej!

    Meningen med den här tråden är att vi ska få ett bättre skriftspråk. Dela med er av era erfarenheter och kunskaper!

    Pers tips:

    Dagar, månader, språk och nationaliteter skrivs med liten bokstav till skillnad mot engelskan som skriver dessa med stor bokstav.

    Exempel:

    Jag pratar svenska på måndagar, särskilt i maj. Jag är svensk och du är norsk.

    I speak Swedish on Mondays, especially in May. I’m Swedish, and you are Norwegian.

    Brevskrivning:

    I dag är vi även väldigt förengelskade i vårt brevskrivande. I Sverige bör man skriva ett utropstecken efter namnet på mottagaren i brevet. I andra länder, särskilt i de engelsktalande, så använder man ett kommatecken efter namnet.

    Exempel:

    Hej Kalle!

    Hallo Kalle,

    Det är också bra att skriva ut “mvh” istället för att bara skriva mvh då det kan uppfattas som nonchalant att inte orka önska någon en riktig vänlig hälsning.

    Exempel:

    Med vänlig hälsning alt. Med vänliga hälsningar

    Det jag är dålig på är hur man bäst använder kolon och semikolon i skrift. Någon kanske har lite utbildande text om detta? :)

    #140325
    hansanders
    Deltagare

    @Per Nilsson 39037 wrote:

    Hej!

    Det jag är dålig på är hur man bäst använder kolon och semikolon i skrift. Någon kanske har lite utbildande text om detta? :)

    Jag irriterar mej mycket på semikolon. Oftast kan det vara ett bättre alternativ att börja en ny mening istället.
    I skönlitterära sammanhang ser man väl sällan semikolon.
    Tyvärr är det inte enbart skriftspråket som blivit fattigare. Dagligen hör man vissa modeord som, i alla fall undertecknad, tröttnar på ganska fort.
    Man ska “förhålla sig” till diverse saker. “Nu kör vi” hör man oupphörligt i olika TV-sammanhang. Väldigt mycket är “sjukt grymt”.
    Och den alltmer utbredda svengelskan. Varför heter det TV4 News, när man bara sänder i Sverige ? Varför görs snart varenda TV-reklam på engelska, även om både produkten och företaget enbart finns i Sverige.

    #140327
    Parvelito
    Deltagare

    Vad gäller semikolonets användning rekommenderar jag Wikipedia.

    Vad sedan anbelangar bruket av utrikiska i nationell television så beror det troligen på att allt fler människor är åtminstone tvåspråkiga med kombinationen svenska – engelska. Ser man till specifikt sektorn media och reklam så är den troligen mest exponerad av alla mot anglosaxiska kulturyttringar och har sedan decennier influerats av dessa.

    #140328
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 39074 wrote:

    Vad gäller semikolonets användning rekommenderar jag Wikipedia.

    Vad sedan anbelangar bruket av utrikiska i nationell television så beror det troligen på att allt fler människor är åtminstone tvåspråkiga med kombinationen svenska – engelska. Ser man till specifikt sektorn media och reklam så är den troligen mest exponerad av alla mot anglosaxiska kulturyttringar och har sedan decennier influerats av dessa.

    Nu var ju min tanke med den här tråden att vi skulle slippa gå till andra källor för att söka information om språket.

    Men visst, varför bemöda sig med att skriva trådar när man egentligen kan googla allt? ;)

    Reklamsektorn borde verkligen snäppa upp sig lite när det gäller språkbruket, ska man kommunicera med svenskar på svenska så ska det vara välskriven svenska.

    #140329
    Anton A
    Deltagare

    Man sär skriver aldrig i det svenska språket!!:p

    #140330
    hansanders
    Deltagare

    [QUOTE=Per Nilsson;39075

    Reklamsektorn borde verkligen snäppa upp sig lite när det gäller språkbruket, ska man kommunicera med svenskar på svenska så ska det vara välskriven svenska.

    Eller dålig engelska..
    Läste idag att Stockholm kallar sig för “The Capital of Scandinavia”. Menar man detta eller menar man The Capitol of Scandinavia” ?

    #140331
    Anton A
    Deltagare

    @hansanders 39077 wrote:

    Eller dålig engelska..
    Läste idag att Stockholm kallar sig för “The Capital of Scandinavia”. Menar man detta eller menar man The Capitol of Scandinavia” ?

    “The Capital of Scandinavia” är Stockholms slogan.

    #140332
    hansanders
    Deltagare

    @skinza.se 39076 wrote:

    Man sär skriver aldrig i det svenska språket!!:p

    Fullt riktigt ! Men om man läser Blockets annonser så verkar majoriteten av svenskarna tro annat.

    En annan observation: på sista tiden har många börjat skriva dem istället för de.
    “Dem gör fel” !

    #140334
    hansanders
    Deltagare

    @skinza.se 39078 wrote:

    “The Capital of Scandinavia” är Stockholms slogan.

    Vad är meningen med det ? Vad syftar man på ?

    #140335
    Anton A
    Deltagare

    @hansanders 39081 wrote:

    Vad är meningen med det ? Vad syftar man på ?

    Att man är Skandinaviens största och “viktigaste” stad :p
    Lite kaxigt, jag vet ;)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 39 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.