Plus Forum Övrigt Off-topic Splittad: Diskussionen om Egenreklam och Ehandelsceritifiering

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94471
    greger
    Deltagare

    Lite info om kostnaderna (ex moms) för de två certifieringarna:

    Trygg E-handel har en ansökningsavgift på 2.500 kr och en årsavgift på 4.000 kr. Ansökningsavgiften återbetalas ej vid underkännande + kostar återbesiktning vid underkänd okulärbesiktning 1000 kr och nytt stickprov (provköp) vid underkänd kontroll 1600 kr

    Certifierad E-handel har kostnadsfri certifiering och provmånad. Om man sedan bestämmer sig för att fortsätta kostar det 199/månad, dvs under 2400 per år. Inga övriga kostnader.

    Certifierad E-handel växer nu snabbare än Trygg E-handel och har ökat med 60 butiker i år (t.o.m. 17e April), jämfört med Trygg E-handel som ökat med 24.

    #109942
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @maltie 5100 wrote:

    Stefan – Tackar för riktigt bra kritik och vi kommer att jobba med det.

    Någon som har erfarenhet av trygg ehandel och ehandels certifering?

    Hur mycket ger det? För kostnaden är ju väldigt hög.
    T.ex skulle ni säga vid en viss volym så är det bra, då det t.ex ökar konverteringen.

    Tar gärna emot era tankar och idéer kring det.

    Vänligen,

    Malte

    Dan gjorde ett A/B test av konverteringen med trygg e-handel och utan. Leta i hans blogg så hittar du det.

    #109943
    Parvelito
    Deltagare

    Om jag minns rätt från Dans inlägg så krävs det en rätt häftig volym för att det skall vara värt en certifiering.

    Jag kör med mitt gratisalternativ “Garanterad Handel” och det känns spontant som det ger en bra respons hos kunderna.

    #109948
    greger
    Deltagare

    Det går rätt snabbt att räkna på lönsamheten:

    Om vi utgår från kostnaden för Certifierad E-handel på 2400 kr per år och att man behöver öka resultatet med ugefär det dubbla för att täcka in lite extra arbete (~ 5000 kr) och att marginalen är t.ex 20% av omsättningen, så får man fram att omsättningen i exemplet måste öka med 25.000 år.

    Om man sedan ansätter 25 % högre omsättning med certifiering så ska omsättningen innan ligga på 100 000 kr /år eller över – det gör väl alla e-butiker som inte är hobby-verksamhet.

    Dan fick dessutom hela 60% högre omsättning (19% högre konvertering) i sitt A/B-test
    Dan Nilsson – Trygg E-handel ökade min konvertering med 19% , så om man räknar med det istället och den rena utgiften 2400 kr, så blir det break-even redan för butiker med 20 000 kr i omsättning per år (vid 20% nettomarginal).

    #109949
    Parvelito
    Deltagare

    Greger: Nu var det ju inte din certifiering som Dan testade, utan Trygg E-handel, som kostar lite mera. Och jämförelse saknas med vad det ger att köra en egen hemmagjord gratiscertifiering jämfört med att anlita något självutnämnt råd eller organisation som anser sig ha kvalifikationer nog att certifiera och garantera. Om det ger samma resultat utan att betala en enda krona, så är ju certifieringen väldigt dyr…

    Om man sedan läser här så finns det väl all anledning i världen att verkligen fundera på om man inte gör klokast i att sky dessa certifieringar. Det kan ju rätt så enkelt bli så att man dras med i en stor skandal där allt vad man byggt upp raseras över en natt när det visar sig att de som garanterar tryggheten var de som man verkligen borde skyddat sig emot.

    #109977
    greger
    Deltagare

    Nu var det här väl egentligen en feedback-tråd för HelloKitty, men jag tycker nog att jag behöver kommenta förra inlägget.

    – Visst kostar Trygg E-handel mer (tre gånger mer första året) men det betyder ju inte att det ger en större ökning av konvertering och omsättning för den skull. Båda certifikaten är vid det här laget väl igenkända (234 resp 163 butiker) och bara den ena har en tydlig datummärkning och en ganska uppseendeväckande “pratbubbla” vid mousever vilket kan ge högre konvertering. Det vore förstås bra att få veta hur det är. Finns det någon e-handlare i forumet som vill göra ett test för att se om/vilken skillnad det blir så hör av er. ! I vilket fall kan man se själv vad man tror genom att titta på exempelvis http://www.badshop.se eller http://www.misco.se som har båda.

    – Vi får in en hel del klagomål på våra certifierade e-handlare som vi i stort sett alltid lyckas lösa på ett sätt som båda parter uppskattar. En viktig anledning tror vi är att vi inte är en stelbent myndighet (typ KO) eller utnämnda av den ena partens intresseorganisation, dvs vi är oberoende. Om en e-handlare själv utfärdar någon slags självutnämnd “garanti” är det ju inte någon hjälp för oroliga konsumenter – då inget hade hindrat butiker som Kameraexperten, Playzone, Datorbutiken etc att visa upp “garanterad handel” eller liknade.

    #110025
    Dan
    Deltagare

    Dra inte upp mina tester av Trygg E-handel som en garant för att er ehandelscertifiering skulle ge den samma. Så är sannolikt fallet ej.

    Sluta även att i alla trådar om certifiering göra reklam för er egen lösning. En gång till och ni är permanent bannade på alla sidor jag driver.

    Ett vänligt tips är sedan att börja bemöta all kritik ni har mot er organisation istället för att tro att ni kan prata runt det som om problemet inte existerar. Jag skulle inte röra i er certifiering med tång innan ni rett ut detta.

    Vill jag ha en billig certifiering kan jag göra en själv. Jag har Trygg E-handel pga. att jag vet om allt jobb som ligger bakom deras granskning och uppföljning. De tjänar inte pengar på att ge certifieringsuppdragen till sin sons företag och de är inte vinstdrivande i något av leden. De har även de stora spelarna med sig vilket borgar för samarbete och hög kvalitet.

    Ett tips är också att sluta påpeka brister i Trygg E-handel, det känns bara desperat. Att jag skulle välja er certifiering pga. att ni har datummärkning och en pratbubbla är ganska långsökt. Dessutom har den nya versionen av Trygg E-handel exakt samma funktioner. En certifierings värde handlar bara om den upplevda tryggheten för konsument.

    Denna trygghet byggs av:

    • Associering med andra anslutna butiker (Trygg E-handel har de stora spelarna, ni har de som inte vill betala 6500kr för det är för dyrt)
    • Hantering av faktiska bedrägerier och hur snabbt man agerar där (inga aktuella fall, så det vet vi först när det sker).
    • Samarbeten och reglering av köpvillkor ihop med 3e part såsom Konsumentverket och andra aktörer.
    • Marknadsföringskampanjer, både där kunder använder loggan i reklam och där certifieringen själva går ut och berättar samt informerar.
    #110034
    greger
    Deltagare

    Trampade visst på känsliga tår. Du får väl permanent banna mig då från dina forum.

    Den info du har om att “Dessutom har den nya versionen av Trygg E-handel exakt samma funktioner.” var ju också intessant. Det mesta vi gör verkar så bra att man vill kopiera det !

    Den “all kritik” du nämner verkar vara att vi fortfarande inte hittat/kontrakterat något ytterligare företag att lägga ut certifieringsarbete på. Tacksam för alla tips om intressearde.

    #110037
    Macondax
    Deltagare

    @greger 5298 wrote:

    Trampade visst på känsliga tår. Du får väl permanent banna mig då från dina forum.

    Den info du har om att “Dessutom har den nya versionen av Trygg E-handel exakt samma funktioner.” var ju också intessant. Det mesta vi gör verkar så bra att man vill kopiera det !

    Den “all kritik” du nämner verkar vara att vi fortfarande inte hittat/kontrakterat något ytterligare företag att lägga ut certifieringsarbete på. Tacksam för alla tips om intressearde.

    Jag bara måste svara på ett sådant inlägg som ovan.
    Med den typ av svar som du tidigare svarat Dan (“Du får väl permanent banna mig då från dina forum”) ger en insikt om vilka kunder ni vill ha. Jag lär aldrig i mitt liv, direkt efter ditt svar i detta forum ens fundera på er lösning till “Certifierad E-Handel”.

    Att med en axelryckning berätta för de e-handlare som faktiskt använder det här forumet att ni är inte ett skit värde. Visst, det är väl jättebra med ByggHemma & Stadium på er otroligt stora referenssida. Fortsätt ni leva på dessa…

    Är det bara jag som försöker vara hövlig mot potentiella kunder nuförtiden? För vissa tror ju att man kan bete sig hur som helst.

    #110038
    Andreas
    Deltagare

    Detta skall vara ett forum för oss e-handlare och vi vill inte bli påkastade en massa reklam här.

    Gör vi reklam i headern/footern eller nämner det man driver tycker jag det är okej. Men om trådarna börjar vara enkom reklamtrådar elller till för inlänkar, så då kommer jag att flytta härifrån.

    Samma regler brukar gälla på andra forum, vet forum där de inte ens gillat en liten länk nere i footern.

    Sorry om jag går offtopic!

    Hello Kitty, är det inte Martinex här i Finland som har ensamrätt på att ta in dessa grejer till Norden? Kanske dem ni köper av iofs.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.