Plus Forum Övrigt Off-topic Bildstöld – Gnäll.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100481
    Tian
    Medlem

    Visst är det roligt när man kan inspirera människor!

    Men när folk stjäl blir jag förbannad…

    Det “seriösa” företaget i denna frågan är Sobling (de ser ju seriösa ut genom Trustpilot där de har mängder av finfina betyg från kunder. Flest kunder med endast ETT omdöme lämnat, och detta på företaget Sobling…)

    Bilden nedan bevisar bildstölden.
    Det som gör mig mest förbannad är att de låter påskina att “Johooo, då de här smyckena har vi gjort själva, blablabla..” och dessutom redigerat in text på min bild i ännu ett syfte att påskina att de själva gjort både smyckena, gravyren och fotat bilden.

    Har ni råkat ut för en så fräck “kupp” nån gång?… Värt att “göra något åt”, värt att öka blodtrycket för, eller värt att skicka ett mail till Certifierad Ehandel och påpeka stölden?…

    #166656
    Magnus
    Deltagare

    Skicka en fet faktura till företaget.

    #166657
    danielandersson
    Deltagare

    Polisanmäl. Det lär tyvärr inte leda nånstans, eftersom polisen inte lärt sig om det nya världsomspännande nätverket än men ändå..

    #166658
    Laby
    Deltagare

    Hej,

    Har själv råkat ut för bildstöld då en veckotidning publicerade en bild utan lov.

    Det första du ska göra är att köpa BLF guiden foto så du får aktuell prislista BLF – Bildleverantörernas Förening | BLF – Bildleverantörernas Förening som bildades 1950 är branschorganisationen för dig som arbetar med bild. Våra medlemmar består av professionella fotografer, filmare, filmproducenter, bildbyråer, .
    Sedan skickar du en faktura till företaget för bilden samt pålägg för otillåten användning.

    Ifall du inte får betalt efter påminnelser eller om dom bestrider ditt krav på ersättning. Så kan du kontakta bildombudsmannen.se och se om han är villig och hjälpa dig. Alternativt får du stämma företaget i fråga om det inte går att komma överens, bara du håller dig på sådan nivå så du inte behöver betala motpartens kostnader.

    #166668
    Fruktsam
    Deltagare

    Tyvärr har ju bildstöld blivit common practice, inte minst på facebook, så det är nog många som gör det utan att tänka på det idag. Även företagare.
    Det som är mest sorgligt är väl kanske hur lite värd en bild är idag. Även konstnärliga bilder som kanske tagit flera dagar eller veckor att göra kopieras i en hast utan minsta referens till konstnären.

    Men skicka bara en faktura med skälig avgift som sagt. Inga fantasisummor, det gör mer skada än nytta.

    #166749
    Andreas Wahlberg
    Deltagare

    Tråkigt. Finns det inte något smidigt program som gör att man kan lägga in en vattenstämpel på sina foton? Kanske gör att några tycker det blir lite jobbigt att redigera bilden efter dem snott den? :)
    Någon som vet?

    #166110
    C.Larsson
    Deltagare

    I prrstashop fonns det en modul för vattenstämpel iallafall. Hsr sett andra som har det över hela bilden men har tyckt att bilden blivit ful då.

    #167069
    Sobling
    Deltagare

    @Tian 67794 wrote:

    Visst är det roligt när man kan inspirera människor!

    Men när folk stjäl blir jag förbannad…

    Det “seriösa” företaget i denna frågan är Sobling (de ser ju seriösa ut genom Trustpilot där de har mängder av finfina betyg från kunder. Flest kunder med endast ETT omdöme lämnat, och detta på företaget Sobling…)

    Bilden nedan bevisar bildstölden.
    Det som gör mig mest förbannad är att de låter påskina att “Johooo, då de här smyckena har vi gjort själva, blablabla..” och dessutom redigerat in text på min bild i ännu ett syfte att påskina att de själva gjort både smyckena, gravyren och fotat bilden.

    Har ni råkat ut för en så fräck “kupp” nån gång?… Värt att “göra något åt”, värt att öka blodtrycket för, eller värt att skicka ett mail till Certifierad Ehandel och påpeka stölden?…

    Hej!

    Jag har idag upptäckt att vår bloggare har använt en bild som du refererar till genom en Trustpilot användare. Det verkar som att hon använt en av dina fina bilder till inspiration. En sak som måste klargöras är att vi inte använder bilden i våran webshop, hon refererar heller inte bilden till någon varukorg och hon skriver inte något om att man kan köpa smyckena på bilden! Bilden i sig är intetsägande och kunde vara tagen av vem som helst. Vi har dessutom precis likadana produkter. Bilder idag på webben är ganska öppna, tänk på pinterest där bilder används lite hur som helst, jättetråkigt för upphovsmännen men sålänge man lägger ut bilderna får man mer eller mindre räkna med att dom kommer att kunna användas på andra sidor. I detta fallet är inte det en ursäkt utan bara en fingervisning om hur bilder används!

    Som VD på sobling kan jag garantera att vi jobbar seriöst, det kan även tusentals kunder till oss intyga! Många av dem skriver på t.ex. trustpilot. Jag förstår inte vad du menar med att det är flest kunder som lämnat ett omdöme? De lämnar omdöme för att de är nöjda med service, leveranserna och produkterna. Alla är bekräftade köpare utan en och det är en som har länkat till ditt foruminlägg här, om det är du med fingerat namn eller ej låter jag vara osagt. Smyckebranschen är en sällanköpshandel och av naturliga orsaker kanske en och samma kund inte skriver flera gånger där som du hänvisar till! Vi jobbar enbart med egentagna bilder eller bilder ifrån våra leverantörer på vår webshop. Vår fysiska buitk har funnits sen 1950 och det är väldigt olyckligt att du tycker och skriver om oss utifrån en bild som en bloggare har använt som inspiration. Bilden är dessutom på ett smycke som är basvara och kan beställas av många leverantörer.

    Mitt råd är att om man blir illa bemött, man råkar ut för att en bild används i annat sammanhang eller annat på webben är att kontakta företaget eller personen ifråga. Det är jättelätt att som här genom ett inlägg skapa en bild av ett företag som är helt felaktig mot verkligheten. Det om något är oseriöst!

    Det skulle vara jättelätt för dig att göra oss uppmärksamma på detta genom att skriva till oss! Du är varmt välkommen att kontakta mig på: martin@sobling.se eller når du mig på telefon 0771-707500

    Vänliga Hälsningar
    Martin

    #167072
    Fruktsam
    Deltagare

    @Sobling 68272 wrote:

    Bilden i sig är intetsägande och kunde vara tagen av vem som helst.

    Då var det kanske inte den bästa bilden att välja i inspirationssyfte. ;)
    Det är nog många som skulle säga detsamma om Rhein II (världens dyraste foto). Men nu är det ju inte du som bestämmer om bilden är gratis att använda eller inte.

    Jag kan köpa om du är emot upphovsrättslagen, men då får du nog också räkna med att stöta dig med andra också.

    Fast jag håller med dig om att det är bättre att försöka reda ut det sinsemellan först. Och om inte det funkar kan det väl finnas skäl att gå ut med det offentligt.

    #167073
    Tomas
    Deltagare

    Har en “kollega” i branschen som när jag vänligt men bestämt påpekade saken via mejl agerade med tystnad. Inte heller andra gången gavs något gehör. Efter telefonsamtal som avlsutades i ganska frostig ton tog han äntligen bort bilden men tyckte själv att det var ett jävla gnäll från min sida och att vi som “kollegor” borde hålla ihop istället för att ge varandra tillsägelser.

    Kanhända att jag hellre skulle “hålla ihop” med en sådan person om han inte började med att olovligen stjäla bildmaterial och i samma veva i sin shop försöka smutskasta den typ av vara jag säljer.

    Utöver min bild var sidan full med andra stulna (eller lånade…) bilder. Tror inte det ser bättre ut idag ett halvår/år senare heller. Tråkigt är det.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.