Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97629
    Parvelito
    Deltagare

    Är det någon som testat att slå igen sin webbutik 2-3 veckor för att ta semester? Konsekvenser och effekter?

    #139024
    Majsan
    Deltagare

    Vi har inte testat att stänga men vi har åkt på längre semester och då har en anställd skött firman utomordentligt bra. All credit for here

    #139027
    Anton A
    Deltagare

    I julas när jag var på semester i 2 veckor skrev jag det på hemsidan. Som kompensation för den dröjande leveransen fick alla kunder fri frakt + en liten present.
    Det fungerade bra faktiskt, dock så är jag inte direkt lika stor som du är (butiken) ;)

    #139028
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag har inget svar.

    Men jag skulle försökt ta in en person från arbetsförmedlingen som du kan få 75-80% bidrag på, för vi alla vet att du har jobb för minst en heltidare till:p

    Då kan du låta denna personen packa och du kan ta dina veckor semester varje år.

    Jag är har/är alltid varit tvungen att ta supporten på mejl, men det har då varit typ en timme varje morgon sen har jag stängt datorn resten av dagen.

    Jag har en kille som arbetsprövar hos mig nu och har gjort det i 1 månad nu och jag ska nog ha han 1,5 månad till men om han är lika bra som nu så anställer jag han, jag betalar då ca 6800 kronor för han (grundlön på 18 000), men nu är detta en dator kille och ingen packare.

    Arbetsförmedlingen får bli mitt tips, när det gäller bidrag är dom bra är min erfarenhet. Men när det kommer till tredje fasen 8eller sysselsättningsfasen som det nu heter) är min erfarenhet inget bra alls tyvärr (men där har väl Partypojkarna bättre erfarenhet).

    @Parvelito 37654 wrote:

    Är det någon som testat att slå igen sin webbutik 2-3 veckor för att ta semester? Konsekvenser och effekter?

    #139029
    Dan
    Deltagare

    Nej det gör man inte. Det är ett helgerån som går emot allt vad ehandel står för.

    Man gör sin verksamhet skalbar o fixar en ersättare eller så stannar man hemma. Jag har testat båda och båda funkar :)

    Ehandel.se för öppna webbutiker – alltid!

    #139030
    fotofyndet
    Deltagare

    Nej, har inte vågat. Vi anställde vår fd praktikant som sommarvikarie i somras.

    Jag får hålla med Jimmy lite, du har för mycket och skulle behöva anställa nån som avlastar. Då får du sommarsemestern på köpet.

    #139037
    Parvelito
    Deltagare

    @Dan 37661 wrote:

    Nej det gör man inte. Det är ett helgerån som går emot allt vad ehandel står för.

    Man gör sin verksamhet skalbar o fixar en ersättare eller så stannar man hemma. Jag har testat båda och båda funkar :)

    Ehandel.se för öppna webbutiker – alltid!

    Det är min åsikt också, men bara för att man har en åsikt behöver den inte alltid vara rätt. (Erfarenhet som kommer i takt med de grå håren). Men svaren är rätt så unisona, så jag utgår ifrån att det är korkat att slå igen för semester.

    #139040
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag är som vanligt käringen mot strömmen, mindre butiker i trädgård o inredning har ofta stängt några veckor på sommaren, det ser man när man surfar runt.. Tydlig info och kompensation till kunden och så går det bra verkar det som. Jag provade tidigare med swecat för många år sedan, konsekvens lite mindre ordrar men inte större svinn. Jag var i och för sig mindre då

    #139094
    Darling
    Deltagare

    Semester är viktigt! På något vis måste man se till att få semester ibland för att funka som människa och familjemedlem – vem vill i längden ha en fru/man/sambo/förälder som bara jobbar och aldrig är ledig?

    Jag har en väldigt liten webbutik, så jag har valt att stänga för semester istället för att ta in en vikarie. När butiken växer så kommer det bli vikarie. Mina erfarenheter nedan.

    Jag har vid några tillfällen stängt en vecka och tagit semester. Under den veckan har det varit fraktfritt + att jag berättat på förstasidan och i headern när deras ordrar kommer att skickas. Det har funkat bra, inga klagomål och antalet ordrar har inte påverkats då fraktfritt uppväger längre leveranstid. Framförallt har det varit bra orderingång sista dagarna på semestern då dom fått både fraktfritt och snabb leverans. Om möjligt så har jag timeat min semestervecka med en kalendervecka som har en eller flera röda dagar.

    Jag testade i somras att stänga i flera veckor enligt samma koncept. Tänkte att med information på förstasida och header så missar väl ingen vad som gäller. Jodå, massvis med kunder missade det! Jag valde efter några dagar att ställa in semestern och ha öppet.

    Jag skulle kunna tänka mig att stänga igen några veckor under juli. Men, då skulle jag antingen stänga kassan helt första delen av semestern eller lägga in en extra sida innan kassan med info om semestern så att ingen kan missa att det är stängt för utleveranser i flera veckor. Det är väldigt få kunder som vill vänta 3 veckor på leverans av en vara som även går att köpa i andra webbutiker.

    #139111
    Knivbutik.se
    Deltagare

    Tänkte själv ta en veckas semester nu i sommar för första gången på 4år. Räknar då med att stänga ner adwords, tydligt klargöra på förstasidan att leveranserna blir försenade och erbjuda 10% i rabatt på alla beställningar som kommer in under veckan. Hoppas därefter på att kunna jobba intensivt veckan därpå för att komma ikapp.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.