Annons

Googles styrka är tydligen inte E-handel

Googles styrka är tydligen inte E-handel

2012-11-28 11:03

Google som kan leverera blixtsnabba sökningar till miljarder människor är inte lika bra på att leverera en fungerande e-handel. Sedan deras nyaste mobiltelefon, Nexus 4, lanserades i USA har det varit mycket svårt att köpa den direkt ifrån Googles Play-butik.

Det första misstaget av Google var förmodligen att inte ta emot förhandsbeställningar, så att de kunde mäta efterfrågan. Det har nämligen varit ett mycket högt tryck på den eftertraktade Nexus 4-modellen. Mobilen har "släppts" i två omgångar i Googles e-butik, första gången den 13 november och den andra igår. Båda gångerna har det i princip inte gått att få igenom en order.

En kombination av hög efterfrågan och vad som ser ut att vara ett dåligt butikssystem har gjort det svårt att få hem en Nexus-telefon.

Vilda västern i Play-butiken

Potentiella kunder rapporterar felmeddelanden, att telefoner försvinner ur kundvagnar och att man måste uppdatera sidan hundratals gånger för att lyckas genomföra ett köp. Det har även publicerats speciella java-skript för att automatiskt klicka på köp-knappen.

De som haft tur och är tekniskt kunniga har alltså lyckats få in en order. Strax därefter har mobilerna dock listats som slutsålda med en väntetid på 6-8 veckor beroende på modell. Google skall även haft problem med just lagersaldot och ibland har det visats att mobilerna funnits på lager och ibland inte.

Många av problemen kan givetvis härledas till en hög efterfrågan, något de delvis kunnat lösa med förhandsbeställningar. Men med tanke på att detta är Google som lever och andas tillgänglighet och hanterar miljontals användare samtidigt är det ändå anmärkningsvärt med dessa stora problem när de försöker sälja en enda mobiltelefon.

 

Källa: The Verge (1),(2),(3)

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta