HD:s nya e-handelssajt ska vända negativ utveckling

Nu har Helsingborgs Dagblad officiellt lanserat sin köpsajt, Shoppia. Minskade annonsintäkter och färre prenumeranter har drabbat tidningsbranschen hårt. Och man sticker inte under stolen med att man hoppas, och tror, att e-handeln kan bli en viktig inkomstkälla.

Helsingborgs Dagblad smyglanserade i början av sommaren sin nya e-handelssajt Shoppia. Ett nytt e-handelskoncept i samarbete med butiker i Nordvästskåne som ska locka till lokal e-handel.

Tanken med Shoppia är att förse lokala butiker, som tidigare endast verkat via en fysisk butik, med en ny plattform för näthandel. Shoppia ska vara en lokal mötesplats där butiker ges möjlighet att nå kunder genom en helt ny kanal, den digitala.

Annons

– Tidigare har en del företag testat att samla ett antal butiker i en gemensam portal. Men vi satsar lokalt och det är vi troligen först med i landet, säger Tina Nybom, marknadschef för HD.

Precis som många andra i tidningsbranschen så har även HD drabbats av minskade intäkter från traditionella annonser, det samtidigt som antalet prenumeranter sjunker. E-handelsbranschen däremot har haft en lavinartad tillväxt och det vill nu även HD utnyttja.

– Vi måste hitta flera nya intäktskällor. Shoppia är endast en av många idéer som vi måste sjösätta för att bevara kontakten mellan handlare och konsumenter, och för att HD ska fortsätta att vara regionens främsta nyhetskanal, säger Tina Nybom.

Planer på expansion

Och även om HD inte är bland de värst drabbade tidningarna i landet enligt Tina Nybom, så har det NV-skånska mediehusets digitala affärer inte lyckats kompensera inkomstbortfallet. Men med den nya e-handelssajten hoppas man kunna vända den utvecklingen. Samtidigt ser hon e-handelssatsningen som ett naturligt steg.

– I ett historiskt perspektiv har tidningen alltid varit en länk mellan konsumenter och handlare, bland annat genom annonser i papperstidningen. Nu gör vi nästan samma sak både digitalt och på papper. Fast nu kan kunderna även slutföra sina köp via Shoppia.

Målsättningen är att Shoppia ska bli heltäckande i Nordvästskåne med ett så stort sortiment som möjligt. Köpsajten är dock tillgänglig för alla som vill handla och man har planerar på att expandera.

– Framöver kommer vi även att försöka få med oss företag inom tjänstesektorn som hotell och restauranger. Det är också möjligt att sprida vårt e-handelskoncept till andra regioner i landet, så att vi får samma plattform på ett flertal marknader, säger Tina Nybom.

Källa: HD

Annons

Annons