Annons

Höjd avgift efter lagändring - uppdatera era köpvillkor

Höjd avgift efter lagändring - uppdatera era köpvillkor

2013-05-17 09:14

Riksdagen vill att företag ska få betalt snabbare och har därmed infört en ny lag kring fakturabetalningar. I denna lag finner vi också en höjd maxgräns för påminnelseavgiften gällande privatpersoner på 60 kronor, tidigare 50 kronor, och för företag på hela 450 kronor.

E-handlare i vårt forum har förutom att påpeka hur lagen är dum även höjt ett varningens finger för att de inte blivit informerade om att det kommer tas ut en högre avgift, av deras betalleverantör. Något som då går emot befintliga köpvillkor, där det ofta står 50 kronor. Detta skulle förstås inte hålla om kunden gick vidare med ärendet men framförallt skapar det problem för e-handlarna.

Vi kontaktade betalleverantören Klarna som är en av de som pekas ut som dåliga på att informera om ändringen.

- Vi håller på och går igenom vilka butiker som inte fått informationen från oss, för att sedan skyndsamt informera dessa. Vi beklagar att vi ännu inte hunnit informera alla butiker, säger Fredrik Lennström på Klarna.

Trädde i kraft 16 mars 2013

Klarna meddelar även att de avvaktat andra stora fakturaavsändare sedan lagen trädde i kraft den 16 mars, men att de nu följt efter och höjt avgiften till 60 kronor för privatpersoner och företag. Och de butiker som använder Klarnas dynamiska köpvillkor, som uppdateras automatiskt, skall inte ha några problem.

- De allra flesta butiker använder våra dynamiska villkor och där ändras uppgifterna centralt från oss. Det innebär att butikerna alltid har rätt och uppdaterade avgifter, räntesatser och avtalstexter. De butiker som av någon anledning inte använder dynamiska villkor ska ha anmält det till oss och dessa ska bli kontaktade när någon uppgift i villkorstexterna har ändrats. Vi arbetar för att så många butiker som möjligt ska tillämpa våra dynamiska villkor för att vi alltid ska säkerställa att rätt information når våra slutkunder, berättar Fredrik Lennström.

Svea som är en annan stor betalleverantör sägs ha skickat ut flera mail och de meddelar om lagändringen här på sin sida.

Vi rekommenderar dock alla e-handlare att kontrollera med sin fakturaleverantör, vilken avgift de tillämpar, och se till att köpvillkoren är uppdaterade.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Joel
2013-05-17 09:37

Även om priset uppdateras i dynamiska villkoren så tycker jag att det är sunt förnuft att man meddelar sina kunder (e-handlare) om en avgiftshöjning för deras kunder (våra kunder).

Det handlar ju lika mycket om att vi ska veta när vi pratar med våra kunder, vad vi tar ut för avgifter. Jag har ett relativt stort nätverk av e-handlare runt mig och ingen har fått någon info om detta från Klarna så jag är mycket tveksam till att vissa e-handlare ska ha blivit informerade men inte andra...

Det kom 5 mail på 3 veckor om deras nya logotype som skulle bytas ut, då borde det inte vara så svårt att skicka ut 1 mail om en avgiftshöjning.

pyhobby
2013-05-17 10:58

Jag har inte heller fått någon information från Klarna.

Men loggan den var viktig som sagt;)

Croona
2013-05-17 12:13

Håller med föregående.

mephisto73
2013-05-17 13:17

För Transportstyrelsen är det tydligen okej att ta 500 kr i påminnelseavgift för tränselskatt. Ja, jag är bitter.

Joel
2013-05-17 16:33

Nuså!

http://www.n0.se/v/f/e5411_skrmavbild2013-05-17kl.16.33.04.png

Andreas
2013-05-19 14:33

Och naturligtvis måste man ju genast höja påminnelseavgiften om maxbeloppet ändras i lagen. Varför använda maxvärde, påminnelseavgiften skall väl höra ihop med kostanden för att hantera en betalningspåminnelse?

Jag har en enkel princip, företag som debiterar mig påminnelseavgifter som en uppenbar inkomstkälla så avslutar jag allt samarbete med. De flesta brukar dock först att an ibland missar fakturor och ta snällt och drar bort påminnelseavgiften.

Joel
2013-05-19 17:42

Hade inte Klarna haft som policy att snällt ta bort påminnelseavgifter när våra kunder ringer in och klagar, så hade jag resonerat som dig Andreas.

Nu är det väl så att 50-kronorsavgiften hängt med ett par år och det kanske var dags att höja den. Jag vet inte exakt vad det kostar Klarna att administrera den men för en liten företagare utan automatiserade programvaror så är det nog inte omöjligt att det kostar mer än 60 kr att hantera det :)

Jimmy Öström
2013-05-19 23:35

Jag håller med dig till 1290 procent Joel!

"Det handlar ju lika mycket om att vi ska veta när vi pratar med våra kunder, vad vi tar ut för avgifter."

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta