Annons

Julen kom tidigt i år för Storbritanniens E-handlare

Julen kom tidigt i år för Storbritanniens E-handlare

2013-12-18 13:37

Handeln på nätet ökade rejält under november månad i Storbritannien. Under förra månaden spenderade landets konsumenter 10,1 miljarder pund online. Omsättningen ökade med 20 procent jämfört med samma tid förra året, och 30 procent jämfört med oktober. Det gör månaden till en av de starkaste på ett årtionde.

Storbritanniens nätkonsumenter verkar ha startat tidigt med sina julklappsinköp. Under november månad spenderade de över 10,1 miljarder pund på nätet enligt, IMRG Capgemini e-Retail Sales Index. En ökning med 30 procent jämfört med oktober månad och den högsta månatliga ökningen på 10 år.

Sett till november 2012 är det en ökning med 20 procent för landets e-handlare, och för de som säljer både on- och offline var ökningen ännu större, 23 procent. Konverteringen är också fortsatt stigande. Under förra månaden låg konverteringen på 5,2 procent, den högsta siffran sedan april 2009.
– E-handeln fortsätter att vara tillväxtmotorn för en just nu hårt kämpande detaljhandel. Och samtidigt som omsättningen når över 10 miljarder pund under en och samma månad, kan vi se hur online och mobila kanaler integreras och höjer shoppingupplevelsen. Något som kommer att öka ännu mer nu när antalet budgetsurfplattor ökar och gör det än mer tillgänglig, säger Chris Webster, VP, Head of Retail Consulting and Technology på Capgemini.

Högsta tillväxten någonsin

Precis som under oktober månad så är det elektronikbranschen som fortsätter att leverera. Återigen främst tack vare produktlanseringar av Apples nya versioner av iPhone och iPad, samt surfplattor i budgetklassen.

Hur stor tillväxten är i just den sektorn jämfört med förra året avslöjar man inte, men jämfört med oktober månad stannar den på imponerande 63 procent. Den högsta månatliga tillväxten sedan IMRG började sina mätningar. Och intresset för surfplattor tror man kommer att hålla i sig.
– Under de senaste månaderna har vi sett en uppsjö av budgetsurfplattor på marknaden, vilket lett till en ökning av antalet soffsurfare. Det kommer att hålla i sig och nästa år kommer ännu fler att använda mobila enheter för att shoppa online. Drygt hälften av de brittiska e-handlarna har för närvarande en optimerad webbplats, men nästa år kommer vi sannolikt att se ännu fler detaljister investera inom området, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

Källa: IMRG

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons
City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta