Julen kom tidigt i år för Storbritanniens E-handlare

Handeln på nätet ökade rejält under november månad i Storbritannien. Under förra månaden spenderade landets konsumenter 10,1 miljarder pund online. Omsättningen ökade med 20 procent jämfört med samma tid förra året, och 30 procent jämfört med oktober. Det gör månaden till en av de starkaste på ett årtionde.

Storbritanniens nätkonsumenter verkar ha startat tidigt med sina julklappsinköp. Under november månad spenderade de över 10,1 miljarder pund på nätet enligt, IMRG Capgemini e-Retail Sales Index. En ökning med 30 procent jämfört med oktober månad och den högsta månatliga ökningen på 10 år.

Sett till november 2012 är det en ökning med 20 procent för landets e-handlare, och för de som säljer både on- och offline var ökningen ännu större, 23 procent. Konverteringen är också fortsatt stigande. Under förra månaden låg konverteringen på 5,2 procent, den högsta siffran sedan april 2009.

Annons

– E-handeln fortsätter att vara tillväxtmotorn för en just nu hårt kämpande detaljhandel. Och samtidigt som omsättningen når över 10 miljarder pund under en och samma månad, kan vi se hur online och mobila kanaler integreras och höjer shoppingupplevelsen. Något som kommer att öka ännu mer nu när antalet budgetsurfplattor ökar och gör det än mer tillgänglig, säger Chris Webster, VP, Head of Retail Consulting and Technology på Capgemini.

Högsta tillväxten någonsin

Precis som under oktober månad så är det elektronikbranschen som fortsätter att leverera. Återigen främst tack vare produktlanseringar av Apples nya versioner av iPhone och iPad, samt surfplattor i budgetklassen.

Hur stor tillväxten är i just den sektorn jämfört med förra året avslöjar man inte, men jämfört med oktober månad stannar den på imponerande 63 procent. Den högsta månatliga tillväxten sedan IMRG började sina mätningar. Och intresset för surfplattor tror man kommer att hålla i sig.

– Under de senaste månaderna har vi sett en uppsjö av budgetsurfplattor på marknaden, vilket lett till en ökning av antalet soffsurfare. Det kommer att hålla i sig och nästa år kommer ännu fler att använda mobila enheter för att shoppa online. Drygt hälften av de brittiska e-handlarna har för närvarande en optimerad webbplats, men nästa år kommer vi sannolikt att se ännu fler detaljister investera inom området, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

Källa: IMRG

Annons