Annons

Komplett köper Webhallen

Komplett köper Webhallen

2013-04-22 10:49

Komplett Group meddelar idag att de köper samtliga aktier i Webhallen AB. Uppköpet skall stärka Kompletts position i Sverige och Skandinavien.

Att fler uppköp skulle komma inom hemelektroniksegmentet är det många som förutspått. Nu kliver alltså norska Komplett Group in och tar över svenska Webhallen.

- Webhallen är en ledande aktör i Sverige inom försäljning av hårdvara, hemelektronik, gadgets, spel och film och hade i 2012 en omsättning på 873 MSEK, säger Ole Vinje, koncernchef Komplett Group.

Webhallens moderbolag Pixmania meddelade tidigare i år att de skulle halvera sina nätbutiker och kanske är detta en del i denna nedskärning. Pixmanias nätbutiker har gått dåligt överlag men svenska Webhallen skall vara ett av undantagen.

- De tar marknadsandelar och har haft en tillväxt på i genomsnitt 18 procent per år de senaste fem åren. Den prestationen imponerar på oss, inte minst med tanke på att Sverige är en mycket krävande marknad med stor konkurrens, säger Ole Vinje.

Webhallen blir en självständig division

Webhallen har även fysiska butiker och Komplett tror på den svenska multikanalshandeln.

- Webhallen har organiserat sig i en multichannel-modell som består av ren nätförsäljning, nätförsäljning med ”pick-up” i egna butiker, samt traditionell butiksförsäljning. Webhallen har idag 10 fysiska butiker. Bolaget har en ung, kunskapsrik och entusiastisk organisation med 145 medarbetare. Vi förväntar att de fortsätter sin ambitiösa satsning framåt och vi kommer att organisera dem som en självständig division i Komplett Group där de även fortsatt har sitt huvudkontor i Stockholm, säger Ole Vinje.

Komplett Group som även driver nätbutikerna inWarehouse, Blush.no, Bildelar.no med flera tar nu alltså in ännu en nätbutik i familjen. Webhallen verkar vara laddade inför att ansluta sig till Komplett-familjen.

- Vi är mycket glada och stolta över att bli en del utav Komplett-familjen. Med våra gemensamma kunskaper, målgrupper och resurser kommer vi att kunna bli än mer konkurrenskraftiga, och fortsätta vår nordiska expansion. För trogna kunder som följt oss genom åren kan jag meddela att vi givetvis kommer att fortsätta med framgångskonceptet som tagit oss dit vi är idag, men med bättre förutsättningar än tidigare för att förverkliga våra mål, säger Wilhelm Sporrong, COO Webhallen.

Källa: Press

Uppdatering:
Pixmania sålde Webhallen för 140 miljoner kronor

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Parvelito
2013-04-22 11:16

Höjer lite på ögonbrynen. Att Dixon ville kränga Webhallen var ingen överraskning, för de var en lite främmande fågel i deras övriga utbud. Men att Komplett vill samla ytterligare ett varumärke under sig förvånar en del. De säljer ju redan liknande sortiment under varumärkena Inwarehouse och Komplett till slutkunder.

GregerA
2013-04-22 11:48

If you can't beat them - buy them! ;-)

friedrich
2013-04-22 11:47

De kanske fimpar Inwarehouse?

Parvelito
2013-04-22 12:39

Skulle man önska lite struktur där så är det väl att Komplett blir renodlad grossist, och Webhallen tar hand om all försäljning mot slutkund.

Niclas
2013-04-22 15:05

Parvelito, Komplett har ju Norek bakom sig som är grossist, med precis samma utbud som Komplett och inWarehouse (och samma design/site).

christerp
2013-04-22 15:17

Att Dixon, eller annan ägare, vill sälja av en hemelektronik-butik när man fortfarande kan få vettigt betalt känns väldigt rimligt. Att köpa för 140 MSEK är en annan fråga.

Prix
2013-04-22 16:51

Tror dock att Webhallen är värda sina pengar. Tror väldigt mycket på dem och att de bara kommer bli starkare och starkare.

Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta