Annons

Konsumenterna är redo att köpa sina bilar på nätet

Konsumenterna är redo att köpa sina bilar på nätet

2014-05-16 11:05

I framtiden kommer troligvis allt fler bilköp att ske på nätet. Enligt en ny undersökning kan nämligen 44 procent av de tillfrågade tänka sig att köpa en bil online. Samtidigt förväntar sig en stor del av konsumenterna att deras nästa bil har uppkopplad funktionalitet.

Som vi sett tidigare visar flera undersökningar på en växande tilltro när det gäller bilhandeln på nätet. Bland annat tror 72 procent av toppledarna i den internationella bilbranschen att Internet kommer att bli en allt viktigare kanal för återförsäljare och mellanhänder.

Men även konsumenternas digitala vanor flyttar bilköpet online. Enligt Capgeminis rapport Cars Online, som kartlägger bilköpet och konsumenters förväntningar på det, kan hela 44 procent av de tillfrågade tänka sig att köpa en bil online.

Särskilt Generation Y, den teknikkunniga generation av befolkningen som är födda mellan 1980 och 2000 som är vana vid att handla online, har en stor påverkan på köpcykeln vid bilköp. Bland Generation Y kan 50 procent tänka sig att köpa en bil online.

På tillväxtmarknader som Kina är andelen som kan tänka sig att göra ett bilköp på nätet störst. Hela 61 procent av de konsumenterna kan tänka sig att genomföra sitt bilköp online, jämfört med exempelvis 34 procent i USA.
– E-handel blir snart en faktor även i branscher som bilhandeln, där företagskunder och yngre köpare leder vägen. Vi kommer successivt att se biltillverkare och återförsäljare möjliggör att en allt större del av bilköpet kan äga rum online, säger Håkan Erander, ansvarig för bilindustrin på Capgemini Consulting.

Krav på uppkopplad bil

Och det är inte bara bilhandeln som håller på att leta sig ut på nätet, det börjar även ställas krav på att bilen ska finnas där. Rapporten visar nämligen att en stor del av konsumenterna förväntar sig att deras nästa bil har uppkopplad funktionalitet

43 procent förväntar sig att deras nästa bil har samma digitala funktionalitet som de är vana vid att ha i sitt övriga vardagsliv. Och att bilindustrin utvecklar digital funktionalitet kommer inte enbart gynna konsumenten.

Det skapar även förutsättningar för en för djupare förståelse för kunden och därmed en möjlighet till merförsäljning. Fler än 80 procent av bilköparna är villiga att dela sin data med biltillverkaren och återförsäljaren, förutsatt att det skapar fördelar och förenklar för konsumenten.
– Utvecklingen leder till att bilen kommer bli en integrerad del av ekosystemet av produkter och tjänster på samma sätt som dagens smartphones. Studien visar att kunderna har stora förväntningar på tjänsteutvecklingen och redan idag lärt sig uppskatta värdet av tjänster som talar om vart bilen befinner sig, hur den mår och trafikinformation i realtid, och mer är på väg, säger Håkan Erander.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta