MatHem kör så det ryker men gör en rejäl förlust

Mathem såg en tillväxt på 93 procent under 2014, samtidigt visar man upp en förlust på 103 miljoner kronor men under 2015 ska siffrorna på sista raden förhoppningsvis skifta färg.

Nätmaten är fortfarande en liten bransch men handlarna som säljer livsmedel på nätet fortsätter att växa i rask takt. Enligt rapporten D-food Index ökade försäljningen av lösplock med 63 procent under 2014, och så ser det ut att fortsätta.

Trots det dras många av aktörerna fortfarande med röda siffror. En av dessa är Mathem som under förra året omsatte 447 miljoner kronor. Nästan dubbelt så mycket som föregående år, men trots det gjorde bolaget en förlust på 103 miljoner kronor. Något som innebär en nettomarginal på minus 22 procent.

Annons
Annons

– Det är ingen som helst överraskning. Vi har ambitionen att utöka vår ledarposition och då kostar det mycket pengar att hålla hög kvalitet och samtidigt växa så snabbt som vi vill. I mars omsatte vi cirka 70 miljoner kronor och hade endast 2 miljoner kronor i förlust, säger Tomas Kull, Mathems vd och grundare till Dagens industri.

Svarta siffror i år

Men redan i år ska siffrorna på sista raden putsas till rejält. Enligt Tomas Kull ska Mathem i år nå en omsättning runt 850 miljoner kronor, och i oktober eller november, ska bolaget nå nollresultat. Samtidigt kommer man inte att behöva ta in nytt kapital den närmaste tiden.

Totalt har Mathem tagit in runt 310 miljoner kronor i riskkapital och skulle man lyckas visa svarta siffror under 2015 är det det nog flera av investerarna, som till exempel Verdane Capital och H&M:s vd Karl-Johan Persson, som drar på smilbanden.

Coop Online och Mat.se är i dagsläget de största konkurrenterna men med ICA:s storsatsning på nätet blir konkurrensen snart ännu större. Utöver lösplock så utgörs nätmaten av färdigplockade matkassar där Linas Matkasse och Middagsfrid, som båda just nu ska vara till salu, är de största aktörerna.

– Jag tror vi är fyra gånger större än Coop Online. Linas Matkasse är ju verksamma i ett annat segment, men vår bedömning är att vi är större än dem också, säger Tomas Kull.

 

Källa: Di

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!