MatHem utökar matkassan med 50 nya miljoner

MatHem en av Sveriges ledande aktörer för mat på nätet tar in över 50 miljoner kronor i nytt riskkapital. Den enskilt största investeraren i emissionen är Hennes & Mauritz vd, Karl-Johan Persson, som går in med 25 miljoner kronor.

Att riskkapitalister gillar matkasseföretag på nätet vet vi sedan tidigare. Redan 2011 tillförde Verdane Capital 20 miljoner kronor till MatHems kassa, och förra sommaren var samma riskkapitalfond med och stoppade in ytterligare 60 miljoner kronor. Nu är det dags igen när MatHem tar in över 50 miljoner kronor.

Tomas Kull– Kapitaltillskottet kommer ta oss till lönsamhet. Vårt attraktiva sortiment och konkurrenskraftiga priser medför lägre marginaler, men vi närmar oss med stormsteg den omsättning som krävs för break-even. Det är kul att vara marknadsledande i en marknad med så stor potential. Över 20 procent av befolkningen i Sverige vill enligt undersökningar börja handla mat på nätet vilket skulle innebär en potentiell marknad på över 50 miljarder kronor om året, säger Tomas Kull, vd i MatHem.

Annons

Sedan tidigare är riskkapitalfonden Verdane Capital huvudägare i MatHem och efter den aktuella nyemissionen kommer Verdane att äga 58 procent i bolaget. Karolin och Tomas Kull äger 23 procent och H&M:s vd Karl-Johan Persson som går in med 25 miljoner, genom sitt privata investeringsbolag Philian Invest, äger nu 7 procent. Utöver det finns en del mindre aktieägare.

– MatHem har de sista åren levererat en fantastisk tillväxt. Vi tror framförallt att det beror på att nio av tio av våra existerande kunder rekommenderar sina vänner att handla hos MatHem. Kunderna tycker om oss för att vi erbjuder ett stort och fräscht sortiment, konkurrenskraftiga priser och en hög servicegrad med hemleverans av mat redan nästa dag, säger Staffan Mörndal från Verdane Capital.

Inga konkurrenter

I dag är de stora aktörerna MatHem samt Coop Online när det gäller kompletta livsmedelsbutiker på nätet och Linas matkasse när det gäller färdiga matkassar. Men Thomas Kull vill inte riktigt kalla dem för konkurrenter.

– Vi ser inte de andra aktörerna som direkta konkurrenter då vi alla försöker ändra inköpsbeteendet hos konsumenterna för att de ska handla sin mat på nätet, säger Tomas Kull.

Det nya kapitaltillskottet kommer man att använda till marknadsföring, effektiviseringsinvesteringar och nyanställningar med avsikten att ytterligare förbättra tjänsten och öka kundnyttan.

– Det som kunderna efterfrågar är användarvänlighet, attraktivt sortiment och hög service. Det ska vara lätt att handla mat oavsett om du använder dator eller mobil, där kunden enkelt kan få inspirerande recept och snabbt hitta alla de produkter man vill köpa. Vi kommer nu utöka våra leveranstider, utöka vårt sortiment och införa en tydlig hållbarhetsgaranti samt fortsätta hålla en tät dialog med våra kunder för det är så vi utvecklas på bästa sätt, säger Tomas Kull.

MatHem beräknas omsätta 250 miljoner kronor under 2013 och ha över 200 anställda.



Källa: Press

Annons

Annons