Mer än var femte svensk handlar mat på nätet

Den digitala livsmedelsförsäljningen fortsätter att gå starkt och under 2013 ökade försäljningen med 38 procent jämfört med föregående år. Allra bäst har utvecklingen varit för de fullsorterade livsmedelsbutikerna som nu gått om de färdiga middagslösningarna i popularitet.

Svensk Digital Handel har idag släppt sin rapport Digital Mathandel 2014, och den visar att mat på nätet fortsätter att öka kraftigt. 22 procent av de tillfrågade svarar att de handlat mat på nätet under det senaste året. De främsta skälen till att handla mat digitalt uppger konsumenterna vara bekvämligheten, utbudet och tidsbesparingen.

– När den yngre och mer näthandelsvana generationen kommer ut i arbetslivet och bildar familj kommer sannolikt mathandeln på nätet att öka ännu mer. Men branschen står inför ett antal utmaningar med bland annat logistiken, presentationen av varorna och kundernas vilja att känna på produkterna innan köp. För att se resultat måste vi arbeta vidare med detta, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

Annons

2013 omsatte branschen 2,2 miljarder kronor i Sverige, vilket motsvarade en tillväxt om 38 procent jämfört med året innan. Av de som provat att handla mat på nätet svarar 74 procent att de kommer att handla mat igen under det kommande året. Samtidigt utgör den e-handlade maten bara en procent av den totala dagligvaruhandeln, så potentialen är fortsatt enorm.

Konsumenten allt mer van

Mat på nätet brukar delas upp i tre olika kategorier. Den fullsorterade dagligvarubutiken, färdiga middagslösningar där ingredienser och recept ingår som en paketlösning och butiker som är specialiserade på enskilda sortiment eller livsmedel.

Tidigare år har de färdiga middagslösningarna varit de mest populära bland konsumenterna, men det senaste året gick de digitala matbutikerna om i popularitet. Av de som har handlat mat på nätet uppger 43 procent att de har gjort matinköp i en fullsorterad dagligvarubutik på nätet, medan motsvarade siffra för de färdiga middagslösningarna är 36 procent.

– En tänkbar anledning till matbutikernas frammarsch är att konsumenterna blivit mer vana vid att handla livsmedel digitalt och i större utsträckning köper andra produkter också, säger Jonas Ogvall.



Källa: Press

Annons