Annons

Näthandeln med mode tappade i början av året

Näthandeln med mode tappade i början av året

2014-02-11 09:28

Modehandeln har fått en hyfsad start på året. Försäljningen av kläder visar en marginell ökning och skor pekar kraftigt uppåt i januari jämfört med samma månad förra året. Däremot var det minus på nätet under årets första månad enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex mäter försäljningstillväxten i fackhandeln och ger en indikation på försäljningsutvecklingen. Från och med januari i år redovisas även e-handelsförsäljningen i Stilindex.
– E-handeln blir en allt viktigare del av detaljhandeln och inte minst för modehandeln. Därför är det viktigt att inte bara följa utvecklingen i butikerna utan även i e-handeln. Stilindex kommer därför att presentera även hur näthandeln utvecklas framöver, för att kunna prata om hela modehandelns framfart, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
Årets första stilindex visar att försäljningen av kläder, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,5 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Försäljningen av skor ökade med hela 9,1 procent under samma period.

Sämre gick det däremot på nätet. Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, minskade med 2 procent under januari jämfört med samma månad förra året.
– Förklaringen till e-handelsnedgången i januari är förmodligen ökade returer efter den kraftiga uppgång på omkring 20 procent som våra siffror preliminärt visar för e-handeln i december, säger Mikael Sandström.

Villkoren måste ändras

Returer är som vi vet ett hett ämne inom e-handeln. De är också något som påverkar Stilindex då Svensk Handel Stil även mäter hur mycket kläder som skickas tillbaka.
– Det är en väldigt hög returgrad för e-handeln, vilket beror på de generösa villkoren som många av e-handlarna har. I Tyskland har man lagstiftning på att returerna ska vara gratis och där har det utvecklats en kultur där man regelmässigt beställer mer än man är intresserad av att köpa. Det börjar utvecklas en liknande kultur här, säger  Mikael Sandström.
Och de generösa villkoren, både för returer och tiden man har rätt att skicka tillbaka varorna, är något som e-handlarna måste tänka över om man vill nå lönsamhet enligt Sandström.
– När man slutar att slåss om marknadsandelar och i stället vill fokusera på lönsamhet tror jag att man måste ändra villkoren.

Källor: Press, SvD

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta