Annons

Nordic E-Commerce Group fortsätter att shoppa loss

Nordic E-Commerce Group fortsätter att shoppa loss

2015-02-13 19:41

E-handelskoncernen Nordic E-Commerce Group genomför sitt andra förvärv på kort tid när man köper upp skönhetsbutiken Beauty Planet. Därmed fortsätter gruppen att växa inom skönhetssegmentet på den nordiska marknaden.

I förra veckan meddelade Växjöbaserade Nordic E-Commerce Group, NECG, med bland annat NordicInk, NordicFeel, PetsOnline och Kontoret.se i portföljen, att man förvärvat Patroner.se.

Nu gör e-handelsgruppen ytterligare ett kompletterande uppköp i BeautyPlanet.se, som säljer skönhetsprodukter på nätet.

– Det här är ett förvärv med stora möjligheter för oss och som passar utmärkt in i vår struktur. Näthandeln inom segmentet skönhetsprodukter utgör fortfarande en begränsad andel men växer snabbt på hela den nordiska marknaden. Vi har idag bred erfarenhet inom området då vi idag även driver NordicFeel som är en av de största e-handlarna inom skönhetssegmentet. Vi räknar med att uppnå samordningseffekter inom gruppen och kunskapsöverföring från vår expertis och genom det växa ytterligare, säger Henrik Löfberg, VD på NECG.

Ett strategiskt beslut

Beauty Planet, som kommer att drivas vidare separat, har sedan 2010 varit i inkClubs ägo men byter alltså nu ägare ännu en gång.

– Vi har avyttrat Beauty Planet vilket är resultatet av ett strategiskt beslut som fattades för cirka ett år sedan. inkClub skall fokusera på förbrukningsvaror till hemmet och kontoret och i den satsningen passar inte Beauty Planet in, säger Fredrik Brandt, VD på inkClub.

Beauty Planet omsatte förra året strax under 50 miljoner kronor och har i dagsläget ett sortiment på cirka 6 000 artiklar. Något som nu kan komma att utökas efter hand tack vare etablerade inköpskanaler.

– Nu gäller det för oss att fortsätta utveckla bolaget och samtidigt stärka kunderbjudandet ytterligare. Vi kommer utvärdera alla möjligheter och löpande integrera dem mot vår affärsmodell, säger Henrik Löfberg.

 

På bild: Henrik Löfberg

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta