Annons

Nordiska E-handelsjättar etablerar E-handelns dag

Nordiska E-handelsjättar etablerar E-handelns dag

2013-11-14 13:59

Med inspiration från USA:s Cyber Monday och Black Friday, gör de största nordiska e-handelsaktörerna nu gemensam sak och etablerar E-handelns dag. Tanken är att dagen ska markera starten på årets julhandel, och fredagen den 29 november, kommer kunderna under 24 timmar ta del av ett flertal exklusiva erbjudanden.

Cyber Monday, som äger rum första måndagen efter Thanksgiving, är e-handlarnas största försäljningsdag i USA. Under förra året såldes det för totalt 1,46 miljarder dollar under dagen, som därmed även blev den bästa försäljningsdagen någonsin på nätet i landet.

Cyber Monday fungerar också som ett startskott för många e-handlare inför julhandeln med mängder av unika erbjudanden och rabatter av olika slag. Flera e-handlare och även vi har länge lyft varför det inte finns en liknande dag i Sverige, men nu ser det ut som att det kan bli verklighet.

Ett flertal av de stora nätaktörerna i Norden har nu gått samman för att skapa E-handelns dag som i år infaller den 29 november. Bland annat kommer e-handlare som CDON.com, Zalando.se, Nelly.com, Tretti.se, Gymgrossisten.se, Rum21.se och Lekmer.se att delta. Den svenska E-handelns dag infaller samtidigt som USA:s Black Friday.

Fullt fokus på E-handeln

Fenomenet “Cyber Monday” finns redan i stora delar av Europa, bland annat i Tyskland, Frankrike och Portugal. I England går det under benämningen ”Mega Monday” och Kinas motsvarighet, Singles Day, äger rum den 11 november. En dag där det shoppades för hela 8,2 miljarder dollar på nätet.

Riktigt lika stora summor kan vi nog knappast vänta oss den 29 november men det är kul att se att flera nätaktörer nu går ihop för att sätta mer fokus på e-handeln med en egen dag.

Tanken är också att E-handelns dag ska göra det möjligt för konsumenterna att göra bra fynd på nätet inför de stundande julhögtiderna. Och enligt CDON Groups VD Paul Fischbein och Zalandos regionschef för Norden Michael Lindskog, ser nätaktörerna fram emot att få presentera fina erbjudanden för konsumenterna denna första E-handelns dag.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Zabler
2013-11-14 14:30

Så sjukt irriterande att bland annat Zalando stog och predikade om den 2:a december på Emeet. Vilket borde innebära att flera som var där nu har förberett för att köra den dagen... Så blir det två olika dagar, inte samma effekt... Kan inte bestämma mig om det är amatörmässigt eller om det är en smart kupp för att få ha REA 3 dagar före sina konkurrenter...

Parvelito
2013-11-14 15:18

Det är ju två veckor kvar, det går väl att planera om?

Jag tror att det är dumt att ha en fredag, för det är generellt sett dåliga ehandelsdagar. Människor har sitt fokus på annat.

Jag hade kanske hellre sett att man körde hela helgen, från fredag 29/11 00:00 till söndag 1/12 23:59, eller kanske rent av till måndag 2/12 klockan 23:59.

Under alla omständigheter tycker jag att det är bra att många stora nu sätter ned foten och bestämmer sig för att NU startar julförsäljningen. I synnerhet aty den ligger vid 1:a advent, då hinner man inte bli så less på julen som man blir när det dyker upp redan nu.

Det här tror jag är något mycket positivt för hela E-handeln. Det vore kul om Fyndiq/Tradera/Blocket etc hakade på tillsammans med t.ex. Ellos/Haléns/H&M/Elgiganten/NetOnNet och många andra större.

Per Nilsson
2013-11-14 15:32

Hade hoppats på att vi i Sverige också körde cybermåndag. Känns lite fyrkantigt att försöka sig på en egen dag med tanke på hur amerikaniserade vi är för övrigt.

Cyber Monday är dessutom etablerat i resten av världen.

simonistic
2013-11-14 18:58

Jag måste faktiskt erkänna min besvikelse över detta, trots att det är ett väldigt smart inspel. För er som har deltagit på Cyber Monday-session under #Emeet så vill jag påminna om att jag och Andreas Bränd från Zalando presenterade oss själva vilket vi nämnde flertalet gånger, så jag är inte helt säker på detta har kommunicerats internt, utan kan ha bestämts högre upp. Initiala tanken var att samla många e-handlare oavsett storlek eller bransch och göra något tillsammans med stöd av en organisation som exempelvis Posten, men nu är det förståeligt att man inte längre är sugen på att köra ena eller andra dagen. Gonatt.

Per Nilsson
2013-11-14 19:42

Andreas och du var kristallklara med att det var ni som privatpersoner som höll föredraget. Därom rådet inget tvivel.

Jag röstar i alla fall på måndag. Heja måndag.

Vilka är med och startar Cyber Monday på riktigt? Jag är på!

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta