Annons

Ny E-handel ska göra ICA marknadsledande på nätet

Ny E-handel ska göra ICA marknadsledande på nätet

2014-02-06 09:38

Näthandeln med mat tar allt mer mark, och som vi påpekat tidigare, har det under en tid spekulerats i att giganten ICA ska ge sig in på marknaden. Och nu verkar man ha bestämt sig, och man sticker inte under stol med vad som är målet.

Försäljningen av mat på nätet uppgick till 2,6 miljarder kronor under 2012, en ökning med 30 procent, enligt beräkningar från Svensk Digital Handel. Det motsvarar fortfarande bara 1 procent av den totala livsmedelshandeln, men med tanke på utvecklingstakten finns det enligt många en enorm potential.

Något som även matjätten ICA har förstått. Redan tidigare har man klargjort att de ska satsa på Internet och näthandel med mat, och snart är det dags på allvar.
– Målet är att vi ska bli marknadsledande även på nätet. Sedan är det ju svårt att säga hur fort det går, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige.
Enligt tidningen Computer Sweden har dagligvaruföretaget nu börjat jobba på en e-handelsplattform för sina handlare. I slutet av året ska den vara redo och sedan är det upp till handlarna själva om de vill sälja på nätet, vilket sortiment de lägger ut och till vilket pris.

Ser inga motsättningar

ICA har redan tidigare testat på e-handel, men då har det inte varit en central satsning, utan initiativ som tagits av enskilda handlare. Första steget på central nivå togs när matkassemarknaden började växa och matjätten skapade sin egen variant.

Man har också gjort en central satsning där sällanköpsvaror som säljs i Maxibutikerna kommer att erbjudas via nätet. Men nu står alltså en bredare satsning på tur.
– Vi tror att det är rätt tid nu. Tekniken finns, vi har mobilerna ständigt med oss. Applikationerna och kunskapen om hur de ska användas finns. Och det är också drivet av demografin där antalet dubbelarbetande hushåll, som ju varit stort länge, ökar ytterligare säger Anders Svensson till Computer Sweden.
Han säger sig inte heller se någon motsättning mellan e-handel och den traditionella handeln. Allt hänger ihop och det man gör nu är att bygga ihop alla delar. Han tror inte heller att e-handeln till största del kommer att bestå av hemleveranser, utan beställningar som kunden hämtar i butiken.
– Vi tittar noga på hur det ser ut utomlands och det är den tydliga trenden. Tesco i Storbritannien har haft e-handel i många år nu och där har det svängt till att kunderna framför allt plockar upp sina kassar i butik. Samtidigt är det viktigt för oss att kunderna har en acceptans för att plock och leverans kostar extra.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Parvelito
2014-02-06 10:04

Jag pratade med en ICA-handlare om det här för bara någon vecka sedan. Han pekade ut i sin butik och konstaterade att den var inte gjord för att man så effektivt som möjligt skulle kunna plocka varor där. Och sortimentet var inte heller optimerat för att säljas på nätet.

Vi gick en runda i butiken, började med frukt & grönt. Han konstaterade att lösvikt gillas av konsumenter som vill välja, men skall man plocka åt folk måste det mesta ligga färdigpackade i påsar och tråg och ha lämpliga försäljningsvikter. Man måste troligen också skära ned på sortimentet för att E-kunden skall hitta rätt. De blir förvirrade om det finns 16 sorters äpplen, 8 sorters kiwi och massor av exotiska frukter som vi i vanliga fall säljer väldigt lite av. Grönsaker är likadant, 13 sorters tomater är inte en framkomlig väg på nätet.

Vi gick vidare till mejeriavdelningen där han torrt konstaterade att 63 sorters yoghurt ser maffigt ut i disken, men på nätet kommer det att se rörigt ut. Charkdisken hade samma problem. 50 sorters skinka att lägga på smörgåsen, 14 sorters falukorv och nästan 25 olika kaviartuber. Han bekände på stående fot att det är i princip bara den falukorven som det är extrapris på som säljer, och fem av kaviartuberna stod för med än 90% av försäljningen.

Så här gick vi vidare genom köttdisken, ostdisken, brödavdelningen, frysen torrvarorna och konserverna. Överallt stort sortiment i massor av hyllor och diskar. Han konstaterade att han hade lite över 3000m2 försäljningsyta, noggrant uppställt så att en kund behöver gå igenom allt för att finna vad de skall ha.

Skall man plocka för E-kunder så borde jag skära ned 70-80% av sortimentet och minska ytan till kanske 500m2 för att få någon effektivitet i det, säger han. Tillverkarna av tandkräm och schampoo tycker kanske det är bra med gigantiska sortiment med varor som har olika egenskaper, men vi ser ju att kunderna väljer det som står närmast och som de ser bäst. Listar vi alla sorter på nätet kommer de tre som står överst att sälja bäst, resten blir bara ballast. E-kunder som skall veckohandla på nätet kommer inte att ta sig tid att läsa långa listor, då går det fortare att åka och handla själv. Alltså kommer vi troligen behöva sätta de mest säljande sakerna i topp även i en ehandel, så att kunderna känner igen sig.

Det är en stor utmaning för oss att kunna plocka något så när optimalt. Vi måste kunna plocka mer direkt ur masterförpackningar istället för att först ställa upp det på hyllan och sedan plocka ned det till kunden.

Det finns andra utmaningar också. Skall man t.ex. sälja folköl, lotter och tobak på nätet, och måste man i sådana fall hålla på och kräva ålderslegitimation av den som tar emot varorna? Livsmedelsindustrin öser ut rabattkuponger i butikerna, de måste lära sig att få ut dessa på nätet istället, eller helst av allt sänka priserna direkt.
Det här med datummärkning är en annan utmaning. Kunden vill så klart ha en limpa bakad idag om denne beställer en sådan. Jag som handlare vill ju gärna sälja de limporna som bakades för tre dagar sedan, men som är "bäst före" i ytterligare fyra dagar.
Lagersaldon skall stämma också, om vi inte plockar i väldigt nära anslutning till när kunden beställer så finns risk att kunder här i butiken hunnit köpa allt som finns.

Han skrattar lite rått och konstaterar att det är många som talar om Ehandel, men för att det skall bli lönsamt finns det en hel del saker att jobba med.

Julius
2014-02-06 10:53

MatHems verksamhet som gissningsvis är optimera för e-handel ser också ganska annorlunda ut:
http://www.ehandel.se/MatHem-plockar-mat-med-hjaelp-av-roesten,3495.html

Parvelito
2014-02-06 11:26

Julius: Jag såg den där, men Mathem förser hela Stockholm med mat, och har byggt en enorm anläggning för det. Jag tror att de flesta ICA-handlare ser framför sig allt från något dussin beställningar per dag som skall hanteras i de allra minsta butikerna till kanske ett par hundra i de lite större Kvantum/Maxi. Mathems logistik skjuter rätt högt över det målet.

Oscar Troedson
2014-02-06 22:04

Frågan är varför det måste gå via handlaren, och varför inte butiken bara fungerar som ombud? Kunderna kan ju beställa på webben, ICA packar beställningarna centralt. Beställningarna går ut till butikerna med de vanliga, dagliga, leveranserna och kunden blir aviserad när det är dags att hämta ut paketet i butiken?

Parvelito
2014-02-07 05:07

Oscar: Det har med snabbhet att göra. När det gäller livsmedel är det nog ett "måste" att beställa före t.ex. 14:00 och kunna hämta vid 17:00 eller få det hemkört under kvällen.

För övrigt så har de flesta bara leveranser från ICA centralt en eller ett par gånger i veckan. Sedan finns det en rad lokala leverantörer som man försöker styra till andra dagar, och färskvaruflöden som mejeri och bröd som kommer dagligen utan att passera ICA:s centrallager.

Oscar Troedson
2014-02-07 09:39

Ok, kanske annorlunda - i olika delar av landet. Här nere i Skåne har ICA kommit varje dag (i de butiker jag jobbat i).

Glömde dessutom nämna att det inte var livsmedel som jag främst tänkte på utan det faktum att ICA kan börja sälja allt annat också, och de skicka det centralt - tänk ICA Maxis sortiment fast betydligt större. ICA har potential att bli det CDON misslyckas med.

Parvelito
2014-02-07 10:22

ICA och för den delen även Coop har en jättechans att bli ledande inom ehandeln i Sverige. En stor del av sortimentet kan de leverera inom 3-6 timmar, och resten kan de som alla andra skicka över natten. Nyckeln tror jag är att man får mat att fungera som ehandel. Det blir då leveranser i princip varje vecka, och så plockar man med annat som man också behöver. Kan bli småjobbigt att konkurrera med :-)

mkse.com
2014-02-24 13:41

Är det www.matvaran.se som en handfull Maxibutiker börtat köra på som är den nya "e-handelssatsningen"?
http://www.mkse.com/2014/01/16/ica-slapper-ny-e-handel-senare-i-ar/#comment-1258210200

Julius
2014-02-24 15:46

@MKSE Tror inte det. Men försöker reda ut hela ICA:s e-handelsknyte just nu. Förhoppningsvis får vi lite klarhet inom kort.

Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta