Annons

Personalisering blir allt vanligare inom E-handeln

Personalisering blir allt vanligare inom E-handeln

2012-10-25 08:30

Att kunna skräddarsy produkter på nätet blir allt vanligare. Nu kan man anpassa allt från skjortor och balklänningar till klockor och skor efter egna önskemål. Mycket användbart för den som inte gillar standardstorlekar, och kul för den som vill sätta sin egen personliga prägel.

I Sverige har det under de senaste åren poppat upp många bra tjänster för den som vill få måttbeställda klädesplagg eller anpassa andra typer av produkter efter sin egen personliga stil.

Bland annat har vi Tailor Store som började med att låta sina kunder skräddarsy sina egna skjortor. I dag har de breddat utbudet ytterligare och man kan även bland annat beställa pikétröjor, chinos och underkläder via deras sajt.

Specialicerade butiker och välkända varumärken

Även klockor är något som man kan anpassa efter eget tycke på nätet. Det svenska företaget Fewsomes idé är att låta kunden agera klockdesigner och själv sätta ihop sin drömklocka genom att välja allt från urverk och urtavla till visare och armband.


Fewsome låter dig skapa din egen klocka

Nyligen berättade vi också om Sofia Moore som precis lanserat sin sajt där kunden kan fylla i sina egna mått och få en måttsydd bal- eller aftonklänning med posten.

Dessa tre sajter är endast några av många svenska sajter som låter dig anpassa plagg eller accessoarer efter egna önskemål.

Det börjar också bli allt vanligare att stora varumärken och klädtillverkare låter sina kunder anpassa ett urval av deras produkter efter egna önskemål, särskilt när det gäller skor. Bland annat ger Adidas, Nike och Timberland kunden möjlighet att designa sina egna skor och stövlar.

Planerar för enbart skräddarsydda produkter

Klädföretaget Wild Things som säljer utrustning och kläder för den friluftsintresserade planerar att inom kort lansera ett verktyg som låter användaren utforma skräddarsydda jackor. Till en början kommer man att erbjuda tre olika jacktyper som kunden kan anpassa.


Snart kan du anpassa din egen jacka

I framtiden har de dock tankar på att gå över till att enbart erbjuda personligt anpassade produkter. Det för att slippa sitta på alltför stora lager och så exakt som möjligt kunna möta konsumenternas och återförsäljarnas krav.

– Jag tror att detta är framtiden. Man slipper också ta alltför stora risker, både vi och våra återförsäljare slipper att ha en massa olika produkter på lager, säger företagets vd Ed Schmults.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta