Annons

Personalisering blir allt vanligare inom E-handeln

Personalisering blir allt vanligare inom E-handeln

2012-10-25 08:30

Att kunna skräddarsy produkter på nätet blir allt vanligare. Nu kan man anpassa allt från skjortor och balklänningar till klockor och skor efter egna önskemål. Mycket användbart för den som inte gillar standardstorlekar, och kul för den som vill sätta sin egen personliga prägel.

I Sverige har det under de senaste åren poppat upp många bra tjänster för den som vill få måttbeställda klädesplagg eller anpassa andra typer av produkter efter sin egen personliga stil.

Bland annat har vi Tailor Store som började med att låta sina kunder skräddarsy sina egna skjortor. I dag har de breddat utbudet ytterligare och man kan även bland annat beställa pikétröjor, chinos och underkläder via deras sajt.

Specialicerade butiker och välkända varumärken

Även klockor är något som man kan anpassa efter eget tycke på nätet. Det svenska företaget Fewsomes idé är att låta kunden agera klockdesigner och själv sätta ihop sin drömklocka genom att välja allt från urverk och urtavla till visare och armband.


Fewsome låter dig skapa din egen klocka

Nyligen berättade vi också om Sofia Moore som precis lanserat sin sajt där kunden kan fylla i sina egna mått och få en måttsydd bal- eller aftonklänning med posten.

Dessa tre sajter är endast några av många svenska sajter som låter dig anpassa plagg eller accessoarer efter egna önskemål.

Det börjar också bli allt vanligare att stora varumärken och klädtillverkare låter sina kunder anpassa ett urval av deras produkter efter egna önskemål, särskilt när det gäller skor. Bland annat ger Adidas, Nike och Timberland kunden möjlighet att designa sina egna skor och stövlar.

Planerar för enbart skräddarsydda produkter

Klädföretaget Wild Things som säljer utrustning och kläder för den friluftsintresserade planerar att inom kort lansera ett verktyg som låter användaren utforma skräddarsydda jackor. Till en början kommer man att erbjuda tre olika jacktyper som kunden kan anpassa.


Snart kan du anpassa din egen jacka

I framtiden har de dock tankar på att gå över till att enbart erbjuda personligt anpassade produkter. Det för att slippa sitta på alltför stora lager och så exakt som möjligt kunna möta konsumenternas och återförsäljarnas krav.

– Jag tror att detta är framtiden. Man slipper också ta alltför stora risker, både vi och våra återförsäljare slipper att ha en massa olika produkter på lager, säger företagets vd Ed Schmults.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta