Annons

Responsiv E-handel ökade konverteringen 300 procent

Responsiv E-handel ökade konverteringen 300 procent

2014-03-27 10:10

Under 2013 valde e-handlaren Calzessa.com att göra om sin e-handel. Med den mobila handeln på uppgång kändes det naturligt att satsa på responsiv design. En satsning som slog väl ut och konverteringen från mobila enheter har nu ökat med 300 procent.

Responsiv design är hett inom e-handeln och många hyllar övergången till responsiva sajter. Jakt- och friluftsbutiken Active Outfit verkar ha träffat mitt i prick, och e-handelsföretaget Pierce ökade sin mobilkonvertering med hela 115 procent på sina sajter.

Men det finns de som haft det tuffare, som till exempel Adlibris. Bokjätten gjorde dock stora förändringar i sin design så försäljningstappet berodde nog inte enbart på övergången till en responsiv sajt.

Nu kommer nästa e-handlare som ställer in sig i hyllningskören. Calzessa.com, som säljer underkläder och strumpor, gick under 2013 över till responsiv design med ett lyckat resultat.
– När vi byggde om vår e-handel till responsiv så förstod jag inte hur detta skulle påverka konverteringen. I november 2012 så konverterade 1,3 procent av mobilanvändare. Året efter, med den nya sajten, så konverterade hela 3,9 procent under samma period. Det är en tredubbling, skriver Mats Ingelborn, som driver Calzessa.com, på sin blogg.

Kändes naturligt

Att surfandet och näthandlandet från mobila enheter ökat på senare år är ingen hemlighet, och att användarna ställer krav på mobilvänliga sajter är något vi sett i flera undersökningar den senaste tiden.

Calzessa var tidiga att hoppa på trenden med en separat mobil version av e-handelssajten. Den var dock en helt fristående e-handel som bara delade vissa texter, bilder och beskrivningar med den vanliga sajten. Webbadresserna till de olika sidorna, och varorna, var också unika. Ett upplägg som Mats Ingelborn inte alls uppskattade.

När man förra året skulle göra om e-handeln så kändes det därför naturligt att lägga ner den separata mobila e-handeln, och istället utveckla en responsiv sajt.
– Efter lanseringen av vår nya responsiva sajt, eller adaptiva om man ska vara noga, så är det en sajt, med samma information, samma betalsätt och samma bilder oavsett hur kunden konsumerar sajten, skriver Mats Ingelborn.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta