Skandinaviens största skoaffär lanserar E-handel

Sko-Boo i Ullared är en av Skandinaviens största enskilda skoaffärer. Med en butiksyta på 1000 kvadratmeter har skobutiken i flera år varit en av Ullareds främsta shoppingattraktioner. Nu tar man även klivet ut på nätet.

Gekås är ett välkänt landmärke i Ullared. Men här ligger även en av Skandinaviens största enskilda skoaffärer. Sko-Boos butik i Ullared har funnits sedan 1969 och de mest intensiva dagarna har man närmare 10 000 besökare.

– Med hjälp av webbshopen kan vi sälja året runt till de hundratusentals långväga besökare vi har i butiken varje år. Vi ser i första hand webbshopen som en utökad service till alla våra befintliga kunder, berättar Jörgen Carlsson, ägare av Sko-Boo.

Annons

Tidigare har man avvaktat med en e-handelssatsning på grund av att det verkat dyrt och tekniskt svårt att få ut ett så stort sortiment på webben, men antalet förfrågningar från kunder som tidigare besökt butiken har växt.

Därför har man nu bestämt sig för att ta klivet ut på nätet och öppnar webbshopen skoboo.se med hjälp av e-handelsleverantören E37.

– När vi fick en demonstration av det integrerade helhetskoncept för e-handel som butiksdataleverantören Retail Store Scandinavia och e-handelsleverantören E37 tagit fram blev investeringsbeslutet enkelt att ta, säger Jörgen Carlsson.

Fokus på produktsök

Sko-Boo har valt att mjukstarta webbshopen med vissa varumärken och har ännu inte behövt rekrytera ny personal för e-handelssatsningens skull. Man planerar dock att steg för steg bygga ut webbshopen med ett större sortiment och fler funktioner.

– Artikelinformation synkas kontinuerligt från butiksdatasystemet till webbshopen vilket minimerar risken att en storlek som precis tagit slut råkar hinna säljas på webben. Tack vare att vi bara behöver underhålla vårt artikelregister i ett system sparar vi mycket tid, berättar Isabell Schough, som är webbansvarig på Sko-Boo.

E37 som ligger bakom sajten har fokuserat på layouten samt en enkel och konverteringsoptimerad navigation i webbshopen där deras filtermodul är ett viktigt hjälpmedel för kunder som snabbt vill hitta rätt i Sko-Boos breda sortiment.

Utöver filtrering på varumärke, produkttyp och färg inom en huvudvarugrupp, kan man även göra urval på skornas material, både foder och ovandel. Alla skor har märkts upp med material med hjälp av e-handelssystemets produkttaggar. Skobranschens detaljerade färgskalor har i webbshopens filter bytts ut mot ett fåtal huvudfärger för att förenkla kundernas navigation.

Annons

– Idag duger ett traditionellt varugruppsträd sällan som navigationssätt. För att fånga besökare och maximera konverteringsgraden krävs smarta och moderna lösningar för urval och filtrering. En kund måste kunna skära ner ett brett sortiment utifrån de produktegenskaper man själv är intresserad av och inte riskera att filtrera sig in i återvändsgränder utan matchande produkter, vilket är ett vanligt problem i enklare e-handelssystem, säger Fredrik Karlsson, VD på E37.

 

Källa: Press

Annons