Skånska Byggvaror växer starkt och når 600 miljoner

Skånska Byggvaror växer så det knakar, både i Sverige och utanför. Något som gjorde 2014 till det mest framgångsrika året sedan starten 1965. Med en tillväxt på rekordhöga 24,5 procent översteg orderingången 600 miljoner kronor.

2013 var ett bra år för Skånska Byggvaror. 2014 började ännu bättre och under förra året växte Skånska Byggvaror med 21 procent på den svenska marknaden. Försäljningen i Norge ökade med 65 procent i Norge samtidigt som lönsamheten ökar och varumärket har stärkts.

– Vi har fått uppleva en fantastisk försäljningsutveckling under 2014. Vi passerar för första gången en halv miljard och når ytterligare en milstolpe, 600 miljoner kronor. Ett resultat av att våra kunder tycker om det vi erbjuder i form av produktlanseringar, nya butiker och marknadsföring. Vår organisation har gjort en jätteinsats för att utveckla företaget och erbjudandet. Något som nu ger oss kraft att satsa vidare, säger Anders Johansson Eickhoff, VD Skånska Byggvaror.

Annons

Både digitalt och fysiskt

Under 2014 såg byggjätten även till att anställdes 20 nya medarbetare, och när man öppnar sitt andra lager i Skåne. Ett 6 000 kvadratmeter stort lager i Klippan räknar man med att anställa ytterligare 20 nya medarbetare.

Något som kan behövas då efterfrågan ökar även i Finland och Skånska Byggvaror planerar under 2015 nya satsningar på den nordiska marknaden. Man ska även bredda sitt sortiment och göra det ännu enklare att handla produkterna. Oavsett kanal.

– Vår expansion fortsätter i högt tempo även under 2015. Vi kommer att investera i digitala butiker och e-handel, kundservice samt i ännu fler fysiska butiker. Målet är att nå fler kunder, just då och där våra kunder vill nå oss och handla av oss. Vi vill helt enkelt vara byggvaruhandelns bästa aktör inom omnikanal, säger Anders Johansson Eickhoff.

Källa: Press

Annons