Smyckesgigant går in i USA med sin E-handel

Smyckesmärket Pandora flyttade nyligen in i shoppingcentret Emporia i Malmö. Det internationella varumärket vill ge kunderna en helhetsupplevelse av deras smyckesuniversum. Nästa expansion kommer ske i USA där man imorgon öppnar sin e-handel.

Pandora startades 1982, i en guldsmedsaffär i Danmark, av Per Enevoldsen och hans fru Winnie Enevoldsen. De importerade smycken ifrån Thailand och så småningom skaffade de sig en egen fabrik i landet.

I dag omsätter Pandora nära 12 miljard danska kronor och har 1400 egna konceptbutiker världen över, och nära 10 000 butiker som säljer deras smycken. De är en av världens största producenter av smycken.

Annons

E-handel i flera länder

Företaget driver även en egen nätbutik, på Pandora.net, som är öppen för handel i åtta länder. Sverige är inte ett av dessa utan det är större marknader som Storbritannien, Tyskland, Frankrike och även lukrativa onlineområden som exempelvis Polen.

I dag meddelar den danska smyckesjätten att man även ska vinna amerikanernas gunst med en expansion av sin näthandel.

- USA är ett av de mest utvecklade länderna i världen när det kommer till e-handel. Att öppna vår egen e-butik i landet är ett viktigt steg för oss. Vi uppmuntras av det vi har sett från våra nätbutiker i Europa och hoppas kunna fortsätta den positiva trenden i USA, säger Anders Colding Friis, VD på Pandora.

I dagsläget hänvisar deras amerikanska sajt till närmaste försäljningsställe men imorgon, 21 april, ska den alltså öppna för e-handel. Målet är att kunna erbjuda företagets smycken globalt via näthandel.

Pandora ska ha byggts upp som en grossistverksamhet men i och med deras e-handelsambitioner, som startade 2011, verkar man nu allt mer själva vilja nå slutkund.

 

På bild: Anders Colding Friis

Annons
Annons