Annons

Svensk E-handel växte med 15 procent andra kvartalet

Svensk E-handel växte med 15 procent andra kvartalet

2014-09-11 08:32

E-barometern för andra kvartalet är nu ute. Den svenska e-handelsrapporten visar på fortsatt bra tillväxt i landets näthandel. Under andra kvartalet ska tillväxten ha nått 15 procent. Speciellt bra går det för barn- och byggbutiker.

2014 började bra med en tillväxt under första kvartalet på 16 procent för landets e-handlare. Nu har PostNord tillsammans med SDH och HUI släppt e-barometern för andra kvartalet och e-handeln fortsätter tuffa på. Totalt skall e-handeln ha ökat med 15 procent under det gångna kvartalet.

Konkurrens ifrån utlandet

I går skrev vi om hur näthandeln med kläder endast växte 2 procent under första halvåret, enligt Svensk Handel Stil. E-barometern lyfter bland annat en allt hårdare konkurrens för svenska modehandlare på nätet, vilket kan förklara Svensk Handel Stils låga siffror.

E-barometern noterar även den en stark avmattning hos svenska sko- och klädhandlare på nätet. Under andra kvartalet växte endast modehandeln med 2 procent, den lägsta tillväxttakten sedan 2011.

– Utländska e-handelsföretag som Zalando, Amazon, Asos och Alibaba är idag starka varumärken för många svenska konsumenter. Många tycker det är lika enkelt och tryggt att handla på dessa sajter som i svenska butiker. Leveranserna är snabba och även retur- och reklamationshantering fungerar smidigt. Konkurrensen blir därmed allt tuffare för svenska detaljister, inte minst för de som säljer kläder. Drygt var fjärde försändelse som e-handlades under andra kvartalet levererades från utlandet, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Leksaker går som tåget

Varor som dock säljer riktigt bra inom den svenska e-handeln är leksaker och barnartiklar. En bransch som ska ha växt med hela 38 procent.

– Leksakshandeln fortsätter att gå som tåget på nätet. Allt fler inser smidigheten att handla leksaker och barnartiklar på nätet. Stressade föräldrar behöver inte åka till en stormarknad och passa öppettider utan kan i lugn och ro handla hemifrån och snabbt få varan levererad i sin brevlåda eller till ett postombud som ofta ligger i samma butik som man ändå handlar mat ifrån, säger Arne Andersson.

Näst bäst gick byggbranschen med en tillväxt på 28 procent, första kvartalet växte den 36 procent. Byggbranschen är uppenbarligen på väg ut på nätet och vi ser allt fler butikskedjor satsa online, till exempel Bolist. En utveckling som även gagnar de som är gamla i gemet, som Skånska Byggvaror.

Hemelektronik som sedan länge flyttat ut på nätet visar inte siffror som byggbranschen men växte ändå med 13 procent under andra kvartalet, vilket förstås är bra för en mogen marknad. Vill ni veta mer om dagens rapport så finner ni den här (.pdf).

 

Källa: Press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons
Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta