Trots sjunkande vinst – H&M planerar för nya marknader

Den svenska klädjättens vinst sjönk under det fjärde kvartalet men för helåret nådde man sitt bästa resultat hittills.

Då var det dags för H&M att släppa sin årsrapport för det brutna räkenskapsåret 2014/2015. För det fjärde kvartalet, september till november 2015, redovisar klädjätten en vinst på 7,1 miljarder kronor före skatt.

Ett resultat som är i linje med analytikernas förväntningar, men något lägre än samma kvartal föregående år, då vinsten blev 7,8 miljarder kronor. Samtidigt ökade försäljningen till 48,7 miljarder, jämfört med 42,6 miljarder kronor ett år tidigare.

Annons

– 2015 har varit ett mycket expansivt år för H&M-koncernen. Vi har öppnat 413 nya butiker netto varav 249 under fjärde kvartalet, tio nya H&M-onlinemarknader och haft framgångsrika etableringar på de nya butiksmarknaderna: Indien, Sydafrika, Peru, Taiwan och Macao. Totalt sett har vi nu butiker på 61 marknader samt onlineförsäljning på 23 av dessa, säger H&M:s VD, Karl-Johan Persson.

Nio nya onlineländer kommande året

Totalt för året sålde H&M för 210 miljarder kronor vilket är en ökning med 19 procent, mätt i svenska kronor, och elva procent i lokala valutor.

– Årets resultat efter skatt ökade till 20,9 miljarder kronor, vilket är vårt högsta resultat hittills – detta trots att den starka US-dollarkursen har fördyrat våra inköp avsevärt, säger Karl-Johan Persson.

Under räkenskapsåret 2015/2016 planerar H&M att öppna cirka 425 butiker. Störst expansion sker på befintliga marknader och nya planerade butiksmarknader är Nya Zeeland, Cypern och Puerto Rico. Därutöver planerar H&M att erbjuda e-handel på ytterligare nio befintliga H&M-marknader.

– Dessa länder blir Irland, Japan, Grekland, Kroatien, Slovenien, Estland, Lettland, Litauen och Luxemburg. Vi är mycket nöjda med utvecklingen hittills inom online och med de satsningar som vi gör för att öka tillgängligheten och servicen för våra kunder, säger Karl-Johan Persson.

Annons