Annons

Tysk elektronikjätte satsar på den svenska marknaden

Tysk elektronikjätte satsar på den svenska marknaden

2013-02-19 13:02

Med över 150 000 produkter tillgängliga på nätet är tyska Conrad en av de stora aktörerna inom hemelektronik. I dag levererar man till kunder i över 150 länder och i Sverige har man funnits sedan 2005. Nu gör man en rejäl satsning för att bygga upp företagets varumärke på den svenska marknaden med en årslång nationell tv-kampanj.

Conrad har en lång och anrik historia. 1923 grundade Max Conrad företaget och man har sedan dess legat i frontlinjen när det gäller teknik som radio, tv och hemelektronik.

Man har också legat i framkant när det gäller att nå sina kunder och 1936 kom den första ”postorderkatalogen”. Man var tidigt ute på nätet och med 2,5 miljoner besök varje månad, är Conrads hemsida den mest populära Internetadressen i Tyskland inom teknik och elektronik.


Conrads logistikcentrum i Wernberg, Tyskland

På 80-talet började man fokusera mer på den utländska marknaden och i dag levererar man direkt till kunder i mer än 150 länder världen över. 2005 kom företaget till Sverige och Malmö

I Sverige är man i dag helt och hållet ett e-handelsföretag med mer än 60 000 produkter inom elektronik och teknik. På den svenska marknaden har man mer än 180 000 kunder och en årlig omsättning på 45 miljoner kronor.

– Vår främsta styrka är ett mycket brett sortiment och de bästa priserna inom åtta stora produktkategorier, från komponenter till hemelektronik. Vi är en liten, effektiv och växande e-handelsorganisation, säger Andreas Malberg, skandinavisk marknadschef.

Årslång TV-kampanj

Sedan lanseringen i Sverige har Conrad främst jobbat med marknadsföring via nätet, men i dagarna smyglanserar Conrad en årslång, nationell tv-kampanj, med målet att bygga upp företagets varumärke på den svenska marknaden.

Under våren 2012 syntes Conrad med en reklamfilm i TV3 under några veckor. Men detta är första gången man gör en större satsning på TV.
– TV-kampanjen medför att vi står väl rustade att leva upp till våra höga ambitioner om kraftig tillväxt på den svenska marknaden, säger Andreas Malberg, skandinavisk marknadschef.
Kampanjen kommer att visas på Kanal 5 och Kanal 9 under hela året.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

"Bara början på denna förändringsresa".

Annons
Annons
Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

"Naturligt att vi behöver en ny vd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

"Jag är just nu inte i stånd att ta hand om de beställningar som görs via hemsidan", skriver Madeleine McCanns mamma.

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

"Har viktiga erfarenheter från detaljhandelns alla led".

Annons
Annons
Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

"Sällanköpshandeln är under press".

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta