Annons

Tysk elektronikjätte satsar på den svenska marknaden

Tysk elektronikjätte satsar på den svenska marknaden

2013-02-19 13:02

Med över 150 000 produkter tillgängliga på nätet är tyska Conrad en av de stora aktörerna inom hemelektronik. I dag levererar man till kunder i över 150 länder och i Sverige har man funnits sedan 2005. Nu gör man en rejäl satsning för att bygga upp företagets varumärke på den svenska marknaden med en årslång nationell tv-kampanj.

Conrad har en lång och anrik historia. 1923 grundade Max Conrad företaget och man har sedan dess legat i frontlinjen när det gäller teknik som radio, tv och hemelektronik.

Man har också legat i framkant när det gäller att nå sina kunder och 1936 kom den första ”postorderkatalogen”. Man var tidigt ute på nätet och med 2,5 miljoner besök varje månad, är Conrads hemsida den mest populära Internetadressen i Tyskland inom teknik och elektronik.


Conrads logistikcentrum i Wernberg, Tyskland

På 80-talet började man fokusera mer på den utländska marknaden och i dag levererar man direkt till kunder i mer än 150 länder världen över. 2005 kom företaget till Sverige och Malmö

I Sverige är man i dag helt och hållet ett e-handelsföretag med mer än 60 000 produkter inom elektronik och teknik. På den svenska marknaden har man mer än 180 000 kunder och en årlig omsättning på 45 miljoner kronor.

– Vår främsta styrka är ett mycket brett sortiment och de bästa priserna inom åtta stora produktkategorier, från komponenter till hemelektronik. Vi är en liten, effektiv och växande e-handelsorganisation, säger Andreas Malberg, skandinavisk marknadschef.

Årslång TV-kampanj

Sedan lanseringen i Sverige har Conrad främst jobbat med marknadsföring via nätet, men i dagarna smyglanserar Conrad en årslång, nationell tv-kampanj, med målet att bygga upp företagets varumärke på den svenska marknaden.

Under våren 2012 syntes Conrad med en reklamfilm i TV3 under några veckor. Men detta är första gången man gör en större satsning på TV.
– TV-kampanjen medför att vi står väl rustade att leva upp till våra höga ambitioner om kraftig tillväxt på den svenska marknaden, säger Andreas Malberg, skandinavisk marknadschef.
Kampanjen kommer att visas på Kanal 5 och Kanal 9 under hela året.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
H&M-rivalens moderbolag säljer online för 26 miljarder

H&M-rivalens moderbolag säljer online för 26 miljarder

10 procent e-handel.

Annons
Annons
Google får ny EU-bot på 45 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på 45 miljarder kronor

Ska ha missbrukat sin ställning i ett mycket känsligt läge.

PostNords resultat tar miljardsmäll efter statsstödet

PostNords resultat tar miljardsmäll efter statsstödet

Ökar dock omsättningen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> ger över 200 länder tillgång till Afrika

Ny e-handel ger över 200 länder tillgång till Afrika

Slår sig ihop med global fraktjätte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazon satsar halv miljard på Simon Stålenhags universum

Amazon satsar halv miljard på Simon Stålenhags universum

Skapar TV-serie av svenskens konst.

1
Fraktjätten förser nytt smart lås med <nobr>e-handelsleveranser</nobr>

Fraktjätten förser nytt smart lås med e-handelsleveranser

Inte som andra smarta lås.

Lykos e-handel slog en halv miljard - ökade 28 procent

Lykos e-handel slog en halv miljard - ökade 28 procent

Resultatet sköt även i höjden.

Annons
Annons
De sålde för över en miljard dollar på 24 timmar

De sålde för över en miljard dollar på 24 timmar

Bra dag för tredjepartssäljare.

Ebay slänger ut PayPal - lanserar egen betaltjänst

Ebay slänger ut PayPal - lanserar egen betaltjänst

Bor inte längre ihop, får nu kicken.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper

Filippa K söker:

Social Media Manager

Nosto Solutions AB söker:

Partnership Manager

GLACIAL AB söker:

eCommerce manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta