Annons

Usel tillväxt för E-handeln efter Black Friday

Usel tillväxt för E-handeln efter Black Friday

2015-02-17 14:51

Den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG rapporterar en, i e-handelsmått, mycket dålig tillväxt för januari. E-handeln i landet ska ha växt med endast 7 procent. Den låga tillväxten tillskrivs bland annat den svarta fredagen, en effekt som e-handlare också känt av i Sverige.

IMRG rapporterar en slö start på e-handelsåret i Storbritannien. Näthandeln växte med låga 7 procent i januari och anledningen ska bland annat vara rea-dagarna i november förra året. Black Friday påverkade även e-handeln i december negativt, med en tillväxt på bara 5 procent fjolårets sista månad.

– Dominoeffekten efter Black Friday fortsätter att synas för webbutiker när Index visar ensiffrig tillväxt för andra månaden i rad. Även om tillväxten i januari verkar låg är detta direkt kopplat till den rekordlåga ökningen på 5 procent i december. Intressant är att den genomsnittliga kundkorgen låg på 81 pund vilket är den högsta vi har sett under januari på fyra år. Vilket tyder på att färre hade nedsatta priser i januari då återförsäljare sålde mycket av sina lager över Black Friday-perioden, säger Tina Spooner, CIO på IMRG.

CDON vaknade med baksmälla

Precis som de brittiska e-handlarna ska den svenska nätjätten CDON ha sett en stor effekt av sina Black Friday-kampanjer. Den efterföljande baksmällan ska dock även ha slagit in hos dem och under presentationen av E-barometern hos PostNord skall Paul Fischbein, VD på Qliro Group, ställt frågan om alla kommer vara med detta år.

Nu verkar inte effekten ha varit lika påtaglig i Sverige som i Storbritannien men rea-dagarna har uppenbarligen påverkat försäljningen i december och kanske även i januari.

– Index illustrerar tydligt dominoeffekten av den tidiga rean under Black Friday. Onlineförsäljningen av dyrare produkter inom kategorierna Elektronik och Hem & Trädgård, som såg de största rabatterna i november, sjönk båda med 9 procent under januari, skriver IMRG.

Det fanns dock ett litet ljus i tunneln och det var det kalla vädret som gjorde att kläder och skor ökade med 14 respektive 20 procent under januari. Folk ska även ha shoppat resor som aldrig förr. Men i stort var det en deppig månad för den brittiska näthandeln enligt IMRG.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta