Annons

Våra norska grannar rustar för Black Friday

Våra norska grannar rustar för Black Friday

2014-11-20 08:28

I Sverige håller vi sakta men säkert på att ta till oss den stora shoppingdagen Black Friday. I Norge har man kommit lite längre och många e-handlare har använt dagen som en start på julhandeln i flera år. Flera av dem har också märkt av en markant försäljningsökning jämfört med en vanlig dag.

Igår berättade vi om hur CDON Group och flera andra svenska e-handlare gör sig redo för Black Friday. En shoppingdag som kommit att bli startskottet för julhandeln i USA, men även på många andra håll.

Ett land som var snabba med att ta till sig dagen är Norge och Black Friday har under många år använts som en start på julhandeln för många norska nätbutiker. Under förra året var det flera av dem som såg en tiofaldig ökning jämfört med en vanlig dag.

– Black Friday är en stor dag för oss och flera nätbutiker som har fokuserat på Black Friday har skaffat sig mycket värdefull erfarenhet, säger Gerhard Anthun från branschorganisationen, Distansehandel Norge.

Komplett kampanj

Komplett, som vill bli Nordens svar på Amazon, har kört Black Friday i fem år och e-handelsjätten har goda minne från dagen.

– Även om julhandeln startat så smått redan innan den 28 november, är Black Friday dagen då julhandeln verkligen kommer igång. Vi kommer att ha massor av aktiviteter och bra erbjudanden precis som tidigare år, säger Ingebjørg Tollnes, kommunikationschef för Komplett.no.

Och man är inte ensamma. Sportsmann.no rustar just nu också inför vad som komma skall.

– Vi hade en mycket framgångsrik kampanj förra året med tidningsannonser, Facebookkampanjer och mailutskick till befintliga kunder. Vi planerar samma sak i år med rabatter på upp till 70 procent på kläder och träningskläder, säger Stian Bjørnebekk på Sportmann.no.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons
Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons
Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta