Två av tre svenskar handlar på nätet varje månad

Svenskarna blir allt mer frekventa nätshoppare och i maj handlade nästan 70 procent av alla svenskar online.

I vårt analysbrev för maj månad kunde vi konstatera att maj blev den starkaste månaden hittills i år och att intäkterna, snittordervärdet och antalet besökare till landets e-handlare fortsatte att öka. Siffror som nu får stöd av PostNords månadsanalys för maj.

Enligt undersökningen, som bygger på svar från 1 500 konsumenter, köpte 67 procent av alla svenskar varor på Internet i maj. Inte oväntat är andelen ännu högre bland de yngre generationerna där cirka 75 procent av svenskarna mellan 18 och 29 år har handlat på nätet.

Annons

Sammanlagt uppskattar de svarande att de tog emot 11,6 miljoner e-handlade försändelser, varav var fjärde levererades från utlandet.

Mobilen växer som köpkanal

PostNords månadsanalys visar även att var femte person e-handlade med sin mobiltelefon i maj och totalt skedde 24 procent av alla nätköp med en smartphone. En siffra som är klart lägre än våra siffror för samma månad, 34,6 procent.

Klart är i alla fall att konsumenterna nu rör sig obehindrat mellan de olika försäljningskanalerna och att telefonen fortsätter att plocka andelar.

– Det spelar mindre roll var köpet görs någonstans, så länge de svenska konsumenterna får en positiv köpupplevelse och får handla på sina villkor. Istället handlar det om att bygga lojalitet och skapa ett engagemang hos kunden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker hos PostNord.

Annons