”20 procent på allt” gällde bara vissa varor – fälls av RO

Kan man förvänta sig att kunden läser hela erbjudandet?

Den som prenumererar på Skruvats e-postutskick och i somras var inställd på att handla bildelar, lär ha fått fart på köplusten när det damp ner ett mailutskick med ämnesraden "Rally rabatt! 20 % på alla produkter".

Men rubriken, och brevets intro - där det bland annat hette att ”för att fira lite extra ger vi dig nu 20 % rabatt på alla produkter i din order” - lovade lite väl mycket. Längre ner i brevet framgick det nämligen att erbjudandet inte alls gällde alla produkter.

Annons
Annons

- Kampanjen gäller 26-30 juli, endast för privatpersoner. Gäller ej däck, fälg, takboxar, motorer och presentkort. Minsta köp 500 kr, skrev Skruvat en bit ner i sitt mailutskick.

"Luras att titta på reklamen"

Tilltaget gick inte hem hos en av Skruvats prenumeranter, som såg reklamen som vilseledande och valde att anmäla saken till Reklamombudsmannen, RO.

- I e-postut­­­skickets ämnesrad står det att det är 20% rabatt på samtliga produkter, men i det finstilta framkom att däck, fälgar, takboxar med mera inte omfattas av kampanjen. Anmälaren menar att man luras att titta på reklamen för att man lockas av budskapet i ämnesraden, återger RO anmälarens synpunkter.

Skruvat.se håller dock inte med om att e-postutskicket var vilseledande. I sitt utlåtande till RO skriver bolaget att det framgår tydligt vad som gäller om man “läser erbjudandet i sin helhet”.

- Kunden uppmanas alltid att läsa hela erbjudandet och inte lösryckta delar i början eller slutet av erbjudandet för att förstå vilka förutsättningar som gäller. I erbjudandet ligger även texten kring förutsättningarna i anslutning till den länk som kunden kan klicka sig vidare till erbjudandet på. Annonsören anser sig ha upplyst kunden om vilka förutsättningar som gäller för erbjudandet, skriver företaget till RO.

RO: Reklamen är vilseledande

Men RO, som förstås inte har mycket till övers för reklam som kan uppfattas som vilseledande, väljer att gå på anmälarens linje och fälla Skruvat.se.

- Undantag till ett erbjudande som i detta fall endast framgår vid närmare granskning kan inte anses neutralisera det intryck som framställningen ger vid en flyktig kontakt. Nämnden finner därför att reklamen är vilseledande och den strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver RO i sitt beslut.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!