20 procent på ”allt” gällde inte allt – nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

I samband med vårens antågande passade e-handelsföretaget Nelly på att marknadsföra ett par så kallade "spring must-haves" på sin sajt. Företaget visade upp både kläder och accessoarer och lovade sina kunder "20% off everything", följt av uppmaningen "Shop Now".

Bredvid ordet "everything" syntes dock en liten asterix, och den som klickade på den fick besked om att en rad varumärken inte omfattades av rabatten på 20 procent. Enligt anmälaren var listan på icke-inkluderade märken så lång som 68 olika varumärken. Personen i fråga tyckte att tilltaget var missvisande och valde därför att anmäla kampanjen till Reklamombudsmannen.

Annons

Borde åtminstone omfatta det mesta

Nu väljer Reklamombudsmannen att gå på anmälarens linje. Stiftelsen fäller Nelly, med motiveringen att man inte får vilseleda sina kunder.

- Reklamombudsmannen finner att påståendet "20 % off everything* Code LOVE20" ger en genomsnitts­konsu­m­e­nt intryck av att det är 20 procents rabatt på allt, eller åtminstone det mesta som annonsören erbjuder på sin webbplats.

Att så många som 68 varumärken inte ingick i kampanjen fick alltså RO att reagera.

- Annonsören har inte visat att de 68 varumärkena som undantas från erbjudandet motsvarar en andel som innebär att det mesta som annonsören erbjuder på sin webbplats omfattas av erbjudandet. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Annons