30 procent e-handel när banken drar in 1,6 miljarder

Ökade rörelseresultatet med tio procent.

Intäkterna ökade med 12 procent och nådde därmed upp till drygt 1,6 miljarder. Samtidigt kom rörelseresultatet upp i 693 miljoner kronor, vilket är en ökning på 10 procent. Så ser siffrorna ut när e-handelsleverantören Resurs Bank i dag avslöjar sina siffror för det första halvåret. 

- Vår utveckling av produkter och lösningar för att hjälpa våra retail finance-partners att möta kundernas förändrade köpbeteende och driva försäljning fortsätter. Under halvåret har vi även lanserat Resurs Checkout i fysisk butik med goda resultat och det finns ett stort intresse för tjänsten hos våra retail finance-partners, säger Kenneth Nilsson, vd Resurs Bank, i en kommentar till rapporten.

Annons
Annons

Har fått Ellos-bolag som ny kund

Utöver att tillhandahålla en e-handelskassa erbjuder Resurs Bank bland annat lån till privatpersoner. Nu är beskedet att företaget växer i alla sina segment och på alla marknader, och dessutom i en snabbare takt än marknaden som helhet.

Under årets sex första månader har banken inlett samarbeten med exempelvis Beijer Byggs fysiska butiker i Sverige, och det Ellos-ägda e-handelsföretaget Homeroom.

- Över 30 procent av vår försäljning inom retail finance under det första halvåret 2018 kom från e-handel.

Under det gångna halvåret har Resurs Bank bland annat gjort insatser för att stärka sitt varumärke, och i samband med det flyttat fram sina positioner inom e-handeln. Bolaget har till exempel släppt en ny hemsida och agerat huvudpartner till e-handelskonferensen Emeet, som arrangeras av Ehandel.se.

Lanserar app i höst 

Senare i år ska Resurs Bank släppa sin app. Den kommer att rullas ut i Sverige under det tredje kvartalet, och därefter släppas i Norge och Finland.

- Sammantaget var halvåret en mycket stark inledning på 2018 med god lönsam tillväxt. Vi blir successivt större och starkare på en kontinuerligt växande marknad – och vi ser fram emot att fortsätta ta marknadsandelar även under andra halvåret 2018, avslutar Kenneth Nilsson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!