AIK:s nya E-handel knyter samman alla säljkanaler

Nu kan alla Gnagare köpa sin supporterprylar på ett och samma ställe. AIK Merchandise har lanserat en ny webbshop för både AIK Fotboll och AIK Hockey. Den nya e-handeln kommer att bli en viktig del i klubbens multikanalsatsning och kopplar samman alla säljkanaler.

Den 9 oktober öppnar AIK Fotboll sin nya flaggskeppsbutik som kommer att ligga i närheten av klubbens nya hemmaborg, Friends Arena. Med sina 255 kvadratmeter blir den en av de största i Norden, och är en stor gemensam satsning från AIK och Adidas.

Men föreningen satsar även på nätet och AIK Merchandise lanserar nu en gemensam webbshop för föreningens fotboll och hockeyverksamhet.

Annons

– Vi är väldigt nöjda med utformningen av nya aikshop.se. Försäljningen under de första dygnen har varit stark och vi har fått mycket positiv feedback från supportrarna i sociala medier, säger Johan Segui, VD för AIK Merchandise AB.

Fått ett ansiktslyft

Förutom på nätet säljer AIK Merchandise även souvenirer i fysiska butiker samt ute på fältet i samband med matcher. Den nya webbshoppens IT-infrastruktur är utformad för att koppla samma alla säljkanaler och hela e-handelskedjan har integrerats med ekonomisystemet Mamut och SveaWebPays betaltjänster.

Den nya webbshoppen har också fått ett rejält ansiktslyft och ett mer modernt och lättnavigerat gränssnitt med ett tydligare formspråk. Utöver det har man fokuserat på att ge supportrarna en förbättrad köpupplevelse och service genom att bland annat utöka betalmöjligheterna och sortimentet.

E-handelsleverantören E37 ligger bakom den nya butiken och har stått för rådgivning, implementation och redesign av aikshop.se.

– I den nya webblayouten har vi valt ett tydligare, bildintensivt formspråk med större texter och tydligare knappar. Navigationen är optimerad för hög konvertering genom få klick och korta vägar till produkterna och kassan. Dessutom används stora produktbilder och säljpuffar där AIK valt att använda spelarna själva, som ofta figurerar som modeller, säger Johan Andersson, projektledare på E37.

 

Källa: Press

Annons

Annons