Affären mellan Alibaba och Snapdeal har brutit samman

Alibaba är väldigt intresserade av att öka sin närvaro i Indien och ryktades vara på väg att investera en stor summa pengar i landets marknadsplats Snapdeal. Nu har den affären gått i stöpet då de båda inte kommit överens om vad e-handelsföretaget kan tänkas vara värt.

I förra veckan uppdagades det att Alibaba låg i samtal med den indiska marknadsplatsen Snapdeal angående en investering i e-handelsföretaget.

Snapdeal ska enligt flera källor vara ute efter att plocka in runt 1 miljard dollar i en ny investeringsrunda, och här skulle Alibaba vara beredda att stoppa in någonstans mellan 500 och 700 miljoner dollar.

Annons
Annons

Nu ska den affären ha brutit samman. Anledningen är att de båda inte riktigt är överens om vad Snapdeal kan tänkas vara värt. Den indiska marknadsplatsen värderar sig själv till den nätta summan av 6-7 miljarder dollar medan Alibaba lagt sig i spannet, 4-5 miljarder dollar.

Första direktinvesteringen

Alibaba köpte nyligen, via dotterbolaget Ant Financial Services Group, 25 procent av aktierna i indiska One97 för 200 miljoner dollar. Ett företag som bland annat äger betaltjänsten och marknadsplatsen Paytm.

Alibaba ska vara väldigt intresserade av att öka sin närvaro i Indien och investeringen i Snapdeal skulle ha varit Alibabas första direktinvestering i Indien vars e-handelsmarknad just nu växer i rask takt.

– Att förvärva aktier i Snapdeal skulle ha varit en bra affär för Alibaba, men den höga värderingen har tvingat dem att backa. Investmentbolag och affärsänglar satsar just nu aggressivt och investerar stort i nystartade- och nätbaserade företag i Indien för att få hög avkastning under de kommande åren, säger en USA-baserad bankrådgivare med insyn i ärendet.

 

Källa: TheHindu

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!