Alibaba fortsätter att sprida sig över världen

Alibabas e-handelssajt AliExpress satsar vidare på nya tillväxtmarknader. Den här gången är det Indonesien som står på tur och e-handlaren har inlett samarbete med både lokala betaltjänster och regionala logistikbolag, för att få fart på näthandeln.

Efter att man nyligen meddelat sitt intåg i Indien, via en investering på 200 miljoner dollar i betaltjänsten och marknadsplatsen Paytm, tar Alibaba nu sikte på Indonesien.

Det hela ska ske med hjälp av den globala e-handelssajten AliExpress som bland annat tecknat ett samarbetsavtal med Doku, Indonesiens största betaltjänst. E-handeln är fortfarande relativt underutvecklad i Indonesien men ska enligt AliExpress Indonesienchef vara ett land med stor potential.

Annons
Annons

Idag finns det cirka 70 miljoner internetanvändare i landet, en siffra som förväntas växa till mer än 100 miljoner under de kommande åren. Alibaba säger att det inledningsvis främst kommer att vara kinesiska varor på sajten, men inom kort planerar man att fylla på med lokala produkter och säljare.

Ska få fart på leveranserna

Den indonesiska e-handeln, B2C, väntas generera en omsättning på 3,56 miljarder dollar i år, en ökning från 2,6 miljarder 2014. Det gör landet till den fjärde största e-handelsmarknaden i Asien.  Trots det är elektroniska betalningsmetoder är inte särskilt utbrett och att få hem sina nätköp är utmanande. Men Alibaba har en plan för att få fart på leveranserna.

Tillsammans med China Smart Logistics, ett logistikkonsortium där Alibaba äger 48 procent av aktierna, ska man sammarbeta med SingPost och dess partner Indo Post för att garantera leverans inom två veckor. 

Under förra året köpte Alibaba 10 procent av aktierna i SingPost, Singapores statliga postverk, för cirka 250 miljoner dollar. Något som gör att samarbetet känns tämligen självklart. AliExpress har under den senaste tiden satsat på flera andra tillväxtmarknader runt om i världen. Som till exempel Brasilien och Ryssland, något som ska ha slagit väl ut.

 

Källa: Tech in Asia

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!