Alibaba investerar 50 miljoner dollar i App-sök

Kinesiska e-handelsjätten Alibaba fortsätter att investera i amerikanska teknikföretag. Den här gången är det den mobila sökmotor-appen Quixey som får ett tillskott på 50 miljoner dollar.

Alibaba Group som enligt rykten förbereder sig för en börsintroduktion i USA kan inte längre ses som en renodlad e-handelsaktör. Under de senaste åren har man investerat i en rad olika teknikföretag i Kina, men även i USA.

I augusti 2010 förvärvades Vendio, en plattform som hjälper små och medelstora handlare att sälja i flera olika kanaler. 2011 köpte man även upp företaget Auctiva som tagit fram ett liknande verktyg.

Annons
Annons

I början av 2013 investerade Alibaba i e-handlaren Fanatics, och i augusti gick man in med 75 miljoner dollar för en minoritetspost i leveranstjänsten ShopRunner. Nu investerar man ytterligare 50 miljoner dollar i den mobila sökmotor-appen Quixey.

– Innovation är kärnan i Alibabas kultur, att stödja entreprenörer som utvecklar framåttänkande teknik är något vi älskar att göra. Quixey har stora visioner för framtiden och ett fantastiskt team som kan förverkliga dem, säger Joe Tsai, styrelsemedlem i Alibaba Group.

Vill inte jämföras med Google

Quixey är enkelt uttryckt en sökmotor som hjälper konsumenter att nosa upp appar som de är på jakt efter. Med Quixey kan användaren söka efter appar baserat på bland annat funktion, utvecklare och så klart namn.

Men att kunna hitta en app utan att veta dess namn är enligt Joe Tsai den stora fördelen med Quixey, det kombinerat med att den söker över alla plattformar, både för datorer och mobila enheter. Man skulle nästan kunna kalla det för ett Google för appar. Men det är en jämförelse som Tomer Kagan, Quixeys grundare och vd, inte gillar.

– Jag ser inte Google som en fri och öppen plattform. Jag ser mer Google som "hur kan vi börja äga våra användare”, säger Tomer Kagan.

Han tycker också att appar inte har fått tilltäckligt med utrymme för att glänsa i den mobila värden. Något han hoppas Quixey kan ändra på och det ska den nya investeringen hjälpa till med.

– Nästa år kommer 95 procent av världens befolkning att ha mobil åtkomst, och år 2016 kommer det att finnas 1,5 miljarder smarta mobila enheter. Quixey är i centrum för denna nya sköna värld och den här investeringen kommer se till att vi fortsätter att expandera globalt. Appar har gått från att vara nytt och spännande till att bli en viktig faktor i köpbeslutet för konsumenterna. Vi har bara börjat skrapa på ytan av vad de kan göra, säger Tomer Kagan, Quixeys grundare och VD.

Annons
Annons

 

Källa: Internet Retailer, TechCrunch

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!