Alibaba investerar över en halv miljard dollar i mobilen

Kinas e-handelsjätte Alibaba meddelar idag att de köper en del av den kinesiska mobiltelefontillverkaren Meizu för 590 miljoner dollar. Den summan ska ge Alibaba en minoritetsandel i företaget.

Alibabas konkurrent Tencent ska redan ha ett samarbete med smartphonetillverkaren Xiaomi som ofta liknas vid Kinas Apple. Meizu är i jämförelse mycket mindre än Xiaomi och ska sitta på mindre än 2 procent av den kinesiska mobilmarknaden, enligt analytiker.

Investeringen om än stor räknas av flera som ett experiment i det mobila eller en satsning på att de kan ta Meizu till nya nivåer. Alibaba ska via Meizus mobila enheter nu integrera och lyfta sitt eget operativsystem och tjänster.

Annons
Annons

Meizus smartphones kommer förstås också att distribueras via Alibabas olika nätbutiker.

E-handelsjättar gillar mobiler

Även om Alibaba nu inte äger hela Meizu påminner denna utveckling förstås om Amazons satsning på en egen mobiltelefon, Fire Phone. En satsning som dock inte gått speciellt bra än så länge.

Kanske hoppas Alibaba på bättre lycka genom att köpa in sig i en befintlig aktör och primärt hjälpa dem på traven med e-handel och andra tjänster.

Tidigare idag rapporterade vi även hur den mobila handeln är mycket viktigt för den framtida e-handeln i Kina. Då skadar det förstås inte att ha en andel i de enheter som leder den mobila revolutionen.

– Investeringen i Meizu innebär en betydande expansion av Alibaba Groups ekosystem och är ett viktigt steg i vår övergripande mobila strategi medan vi strävar efter att ge användarna ett bredare utbud av mobila erbjudanden och upplevelser, säger Jian Wang, Alibabas CTO, i ett uttalande.

 

Källa: Reuters
Bild: Meizu

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!