Alibaba lanserar sin första amerikanska nätbutik

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba har sedan tidigare investerat i en rad olika teknikföretag i USA. Men nu ser man ut att även vilja doppa tårna i den amerikanska e-handeln. Via sina dotterbolag, Vendio och Auctiva, ska man inom kort lansera en ny nätbutik, 11main.com.

Alibaba Group är kinas största e-handelsföretag men på senare år har man börjat snegla utanför landets gränser. Bland annat har man investerat i ett antal amerikanska teknikföretag. 2010 förvärvades Vendio, en plattform som hjälper små och medelstora handlare att sälja i flera olika kanaler. Året efter köpte man även upp Auctiva som tagit fram ett liknande verktyg.

Nu tar man på allvar sikte på den amerikanska e-handeln med en ny nätbutik vid namn 11main.com.

Annons
Annons

– Alibaba är glada över att stödja 11main. Alibaba drivs av entreprenörer och tror starkt på att stödja företagare med stora visioner och som tror på sina företag, säger en taleskvinna för Alibaba.

Börsnotering att vänta?

Den nya butiken beskrivs av Alibaba som en boutique eller marknadsplats där handplockade butiksägare inom bland annat mode, teknik och smycken får sälja sina produkter. När lanseringen äger rum verkar ännu inte riktigt klart, men det hela sker i samarbete med de tidigare förvärvade bolagen Vendio och Auctiva som ska sköta driften.

Alibaba har även ytterligare satsningar i landet. I början av 2013 investerade man i e-handlaren Fanatics, och i augusti gick man in med 75 miljoner dollar för en minoritetspost i leveranstjänsten ShopRunner. Man har även stoppat in åtskilliga miljoner i den mobila sökmotor-appen Quixey.

Senare i år väntas e-handelsjätten även sikta på en börsnotering i USA. Något som skulle kunna värdera företaget till 140 miljarder dollar enligt flera analytiker.

 

Källa: Reuters

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!