Alibaba tar klivet in på den Indiska e-handelsmarknaden

Den kinesiska e-handelsjätten planerar att ta steget in i Indien under 2016 och ser nu över möjligheterna för att bygga upp sin verksamhet i landet.

Alibaba har haft ögonen på den indiska e-handelsmarknaden en tid nu. Redan i början av förra året ryktades e-handelsjätten vara på väg att investera en stor summa pengar i marknadsplatsen Snapdeal.

En affär som först gick i stöpet, men som i somras slutade med att Alibaba deltog i en investeringsrunda som inbringade 500 miljoner dollar till den indiska marknadsplatsen.

Annons

Alibaba köpte i början av 2015 även 25 procent av aktierna i indiska One97, via dotterbolaget Ant Financial Services Group, för 200 miljoner dollar. Ett företag som bland annat äger betaltjänsten och marknadsplatsen Paytm. Nu meddelar Alibaba att det är dags att ta klivet in i Indien på egen hand.

Via samarbete eller på egen hand

Enligt Times of India träffade Alibabas Groups nye styrelseordförande J Michael Evans i förra veckan Indiens kommunikations- och informationsminister, Ravi Shankar Prasad, och ska då ha berättat om planerna.

Han ska även ha sagt att e-handelsjätten nu utvärderar alla möjligheter för att bygga upp verksamheten i landet. Antingen organiskt på egen hand eller genom någon form av samarbete med andra aktörer.

– Vi planerar att kliva in på den indiska e-handelsmarknaden under 2016. Vi har utforskat landets e-handelsmöjligheter väldigt noga och vi anser att det finns stora möjligheter med tanke på den digitala utvecklingen i landet, säger Alibaba Groups styrelseordförande, J Michael Evans.

Annons