Allt fler svenskar använder butiker som showrooms

Mer än hälften av de svenska konsumenterna använder fysiska butiker som ”showrooms”. Efter att man känt och klämt plockar man upp mobilen för att surfa runt efter ett bättre pris. Det visar en ny undersökning från marknadsföringsföretaget Tradedoubler.

58 procent av de svenska konsumenterna som besöker en fysisk klädbutik använder butiken som ett showroom för att se, testa och känna på kläderna, för att sedan plocka upp mobilen och börja surfa runt efter ett bättre pris.

46 procent använder sig av prisjämförelsesajter, rabattkoder, appar och webbsajter med dagserbjudanden för att hitta det bästa priset.

Annons
Annons

Siffrorna är hämtade från undersökningen Prestationsmarknadsföring: Trender för mode och shopping på nätet, som Fox Insights har gjort bland 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden.

Studien har utförts i Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Spanien, Polen och Italien. Dessa länder står för 89 procent av Europas totala e-handel. Med klädhandel omfattas kläder, skor och accessoarer.

– Med en enkel knapptryckning hämtar 46 procent av konsumenterna hem prisjämförelser, rabattkoder, appar och besöker webbsajter med dagserbjudanden som guidar dem till bästa priset. Varumärken som inte använder dessa kanaler och hänger med riskerar att snabbt tappa försäljning, säger Magnus Nyström, CTO, Tradedoubler.

Avståndet krymper snabbt

Idag handlar 51 procent varje månad kläder genom digitala kanaler och avståndet till dem som regelbundet handlar via fysiska butiker, 66 procent, krymper snabbt. 35 procent av svenskarna är mer benägna att handla kläder online i år jämfört med föregående år.

På senare år har prestationsbaserade marknadsföringskanaler, som till exempel prisjämförelsesajter och rabattkoder, ökat i användning. En starkt trend är att dessa kanaler används under hela köpprocessen, från inspirationsstadiet till själva köpet.

– Varumärken och butiksägare som står inför den här utmaningen behöver skaffa en närvaro i prestationsbaserade marknadsföringskanaler för att säkra försäljning i butik. Det kan till exempel ske genom mobila rabattkoder som konsumenten kan lösa in i butiken, ett grepp som 44 procent av konsumenterna alltid använder sig av, säger Magnus Nyström.

Enligt Tradedoubler använder sig även 73 procent av konsumenterna av bloggar, modesajter och andra kanaler där prestationsbaserad marknadsföring används för att hitta inspiration. Motsvarande siffra för svenska konsumenter som letar inspiration i fysiska klädbutiker är 46 procent.

Källa: Press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!