Allt fler väljer att köpa sina leksaker på nätet

Försäljningen av leksaker tuffade på under 2013 utan några större förändringar jämfört med året innan. En stor vinnare är, kanske inte helt oväntat, näthandeln som ökade sin marknadsandel till 12,2 procent under året.

Branschorganisationen Leksaksbranschen publicerar varje år resultatet av mätningar gjorda av undersökningsföretaget Gfk. I år kan man konstaterar att det inte skett några sensationella förändringar, utan snarare en fortsättning på de trender man började se för ett par år sedan.

– Försäljningen av klassiska leksaker uppgick till 3,8 miljarder 2013, en marginell tillbakagång. Det är inga större förändringar i antal hushåll som handlar. Däremot handlar de färre gånger och färre produkter per tillfälle. Snittpriset är högre vilket tyder på att hushållen satsat på leksaker av högre kvalité, säger Etel Keil Björk på Gfk.

Annons
Annons

Fortsätter plocka andelar

Redan förra året kunde vi se hur leksaksförsäljningen på nätet tog allt större plats. Och inte helt oväntat fortsätter fjolårets vinnare att ta försäljning från leksaksfackhandeln och dagligvaruhandeln som tappar andelar.

Under 2013 ökade e-handelns marknadsandel till 12,2 procent från 8,1 procent året innan. Kanske inte så konstigt med tanke på att vi på senare år sett allt fler renodlade nätaktörer som Lekmer, Jollyroom och Stor&Liten poppa upp. Det samtidigt som många fysiska butiker insett näthandelns fördelar.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!